Kan hyresavtal sägas upp via sms?

Hejsan. Vi hyr idag en bostad av ett par som har 3 lägenheter i denna bostad. Vi har nu blivit uppsagda för att ena parten av paret vill bo själv i denna lägenhet. Kan dom göra så? Och kan dom säga upp kontraktet via ett sms?

Mvh Uffe johansson

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga skulle jag behöva lite mer förutsättningar. Jag kan direkt säga att en uppsägning ska vara skriftlig om hyresavtalet har varat längre än tre månader i följd den tidpunkt uppsägning sker (12 kap. 8 § jordabalk).

Att svara på den andra frågan om uppsägningen är svårt då jag inte vet hur ert hyresavtal ser ut. Men ni har åtminstone rätt till skälig uppsägningstid. Troligtvis tre månader beroende på hur lång hyrestiden är.

Jag kan rekommendera dig att du kikar på ert hyresavtal eller återkommer igen till oss med alla förutsättningar!

Oskar ForsbergRådgivare