Kan huset min sambo köper vara hens enskilda?

Hej ! Min sambo vill låna pengar av sin mamma för att köpa hus . Hon kräver att min sambos barn då skall ärva hela fastigheten trots att vi båda står på den . Vidare tänker hon skriva ett gåvobrev att det är enskild egendom och att jag inte har någon rätt att bo kvar vid ev bortgång för min sambo . Är detta ok ? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vad som gäller för sambor finns i sambolagen (SamboL). Jag förstår inte riktigt hur du menar när du skriver att ni båda ska stå på fastigheten, eftersom du skriver att din sambo ska köpa den. Därför kommer jag utgå ifrån att du menar att du kommer stå skriven på fastigheten, alltså att du bor där.

Det är också lite otydligt i din fråga huruvida pengarna från din sambos mamma ska vara en gåva, eller om din sambo ska låna pengar som ska betalas tillbaka. Jag kommer därför utgå ifrån båda dessa scenarier.

Om pengarna är en gåva

Om en samboförhållande upphöra ska en bodelning göras om någon av samborna begär det (8 § SamboL). I bodelningen ingår samboegendomen. Samboegendom utgörs av sambornas gemensamma bostad och bohag, om det förvärvats för gemensamt bruk (3 § SamboL). Om din sambo köper ett hus för att ni ska bo där tillsammans ska det alltså vara samboegendom och således ingå i en eventuell bodelning. Dock finns det egendom som inte ska ingå i bodelningen, trots att det egentligen ska vara samboegendom. Det gäller till exempel egendom som den ena sambon fått i gåva av någon med villkoret att det ska vara den sambons enskilda (4 § SamboL). Även egendom som träder istället för sådan egendom ska vara sambons enskilda. Det kan vara till exempel om gåvan är pengarna och sambon köper ett hus för pengarna.

Om detta är fallet kan din sambos mamma föreskriva i ett gåvobrev att pengarna ska vara din sambos enskilda. Då kommer inte dessa, eller egendom som ersatt dessa, ingå i en eventuell bodelning mellan dig och din sambo. Din sambos mamma kan inte bestämma vem som ska ärva om din sambo avlider. Men, eftersom sambor inte ärver varandra och huset inte ska ingå i en bodelning, kommer din sambos barn ärva det om hen avlider.

Om pengarna är ett lån

Undantagen för egendom som inte ska vara samboegendom gäller enbart om sambon fått det i gåva, ärvt det eller fått det genom testamente (4 § SamboL). Detta innebär att din sambos mamma inte kan bestämma att något din sambo köper för pengar hen lånat av henne ska vara hens enskilda. Detta innebär alltså att ett hus som din sambo köper för att ni ska bo där tillsammans utgör samboegendom och ska således ingå i en eventuell bodelning.

Om detta är fallet och din sambo avlider kan du begära en bodelning. I så fall ska all er samboegendom, alltså även huset, delas lika mellan dig och din sambos dödsbo. Det som tillfaller din sambos dödsbo kommer hens barn ärva, eftersom sambor inte ärver varandra. Det som tillfaller dig är ditt.

Det finns en möjlighet för sambor att skriva ett så kallat samboavtal och på så sätt avtala om att viss egendom ska hållas utanför en eventuell bodelning (9 § SamboL). Din sambos mamma kan såklart vägra låna ut pengar till din sambo om ni inte skriver ett samboavtal som anger att huset ska vara hens enskilda. Men det är självklart ingen som kan tvinga dig att skriva under ett sådant avtal.

Möjlighet att ta över bostaden i vissa fall

Det finns en möjlighet för en sambo att ta över en bostad från den andra sambon, även om bostaden inte är samboegendom (22 § SamboL). Detta kan ske till exempel om sambon som äger bostaden har avlidit. Detta gäller dock enbart hyres- eller bostadsrätter. Det gäller inte fats egendom, vilket de flesta hus är. Därför skulle det inte bli aktuellt i din situation.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare