FrågaPROCESSRÄTTDomstol16/01/2022

Kan hovrätten döma till ett hårdare straff om åklagren har överklagat tingsrättens dom?

Jag har varit med några vänner som dödade någon men jag själv har inte varit delaktig i mordet eller varit medveten att någon har haft nån vapen på sig jag blev åtalad till mord men dömdes till medhjälp till grov misshandel och vållande till annans död nu överklagar åklagaren tingsrätten dom till hovrätten jag tänker kan de bli hårdare straff i hovrätten

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du i tingsrätten har blivit dömd till medhjälp till grov misshandel och vållande till annans död. Åklagaren har överklagat tingsrättens dom och yrkat på straffskärpning. Du undrar nu om du kan bli dömd till ett strängare straff i hovrätten.

Regler om rättegång i brottmål återfinns i rättegångsbalken (RB). Jag kommer därför att utgå ifrån denna lag när jag besvarar din fråga.

Kan du få ett strängare straff i hovrätten?
Både åklagaren och du kan överklaga tingsrättens dom. Under vissa omständigheter kan hovrätten inte döma till strängare påföljd än vad du redan fått, i andra fall kan hovrätten döma både till lindringare och strängare straff än vad du redan fått. Inom processrätten finns en princip som kallas reformatio in pejus, vilket på latin betyder "ingen förändring till det sämre får ske". Principen innebär att en domstol inte får döma den tilltalade till en allvarligare påföljd än den dom som överklagats (51 kap. 25 § första stycket RB). Men hovrätten kan som sagt döma strängare under vissa omständigheter och då gäller inte principen. Jag kommer att behandla de olika situationerna under rubrikerna nedan.

Om bara du överklagar domen
Om bara du överklagar domen gäller principen reformatio in pejus. För dig skulle detta innebära att hovrätten bara kan meddela samma dom eller mildare dom (alternativt frikänna dig).

Om åklagaren överklagar domen
I ditt fall är det dock åklagaren som har överklagat domen och då kan hovrätten döma både till lindrigare och strängare straff. Det beror på vad åklagaren vill med överklagandet.

Om åklagaren överklagar till din fördel
Om åklagaren har överklagat till din fördel får hovrätten inte döma till en strängare påföljd.

Om åklagaren överklagar till din nackdel
Om åklagaren inte är nöjd med tingsrättens dom och vill ha ett annat högre straff, kan han eller hon överklaga till din nackdel. Hovrätten kommer då att ta ställning till om du ska ha ett högre straff eller om tingsrättens dom ska stå sig. Om bara åklagaren överklagar domen så kommer hovrätten inte kunna sänka straffet. För dig skulle detta innebära att du kan få ett strängare straff.

Om både du och åklagaren överklagar domen
Om både du och åklagaren överklagar domen kommer hovrätten kunna döma både till ett lindringare och strängare straff än vad tingsrätten gjort.

Sammanfattning och råd
Om bara åklagaren har överklagat tingsrättens dom och yrkar på skärpning av påföljd så finns det möjlighet för straffskärpning i hovrätten. Jag skulle därför rekommendera dig att också överklaga domen, på så vis kan hovrätten även sänka straffet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar

Diana StanisavljevicRådgivare