FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/04/2021

Kan hets mot folkgrupp bli aktuellt om det är en familj eller släkt som det hetsas mot?

Kan brottsrubriceringen "Hets mot folkgrupp" gälla om det är en familj eller släkt som det hetsas mot?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hets mot folkgrupp är ett hatbrott som regleras i 16 kap. 8 § brottsbalken (BrB). Genom att offentligt sprida uttalanden som hotar eller är nedsättande om en grupp av personer, med anspelning på deras ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning kan man bli skyldig till hets mot folkgrupp.

Att det hetsas mot en familj eller släkt ryms alltså inte in i brottsbeskrivningen självständigt men om hetsandet utgår från hot med anspelning på familjemedlemmarnas hudfärg, etniska ursprung, trosbekännelse etc. kan hets mot folkgrupp aktualiseras.

Hör gärna av dig till oss om du har ytterligare frågor!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare