Kan handlingar bifogas till MIgrationsverkets frågeformulär i efterhand?

Hej, har en fråga angående frågeformuläret som man fyller i vid ansökan om uppehållstillstånd för flickvän/sambo. Måste jag bifoga dokument som visar att jag uppfyller kravet för försörjningsstöd som tex kontoutdrag och hyreskontrakt i samband med att jag skickar in svaret eller kan jag bifoga dokumenten i efterhand?

Lawline svarar

Hej!

Jag skulle verkligen rekommendera att du skickar in dem samtidigt. Detta eftersom det annars finns risk för att ansökan prövas utan att dokumenten som styrker hur du försörjer dig är med och då kan det bli avslag. Om du absolut inte har möjlighet att skicka in dem samtidigt tycker jag att du ska ringa Migrationsverket och informera/fråga dem om saken.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare