Kan handläggningen av ett anknytningsärende hos Migrationsverket påskyndas?

Hej!

Jag är en svensk medborgare, jobbar som hjärtläkare och har en flickvän som är asylsökande i Schweiz. Vi vill bor tillsamman här i Sverige därför behöver hon en tillstånd. Den processen som står på migrations hemsida ta lång tid, minst ett till två år. Finns det en annan väg med kortare tid.

OBS

Om det behöver att vi göra en äktenskap är det okej för oss

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att din flickvän ska kunna flytta till Sverige för att bo hos dig, krävs att hon ansöker om uppehållstillstånd pga. anknytning till dig (se 3 kap. 3 a § punkt 1 utlänningslagen).

Tiden till beslut varierar. På Migrationsverkets hemsida kan du se hur lång tid det har tagit för personer med liknande ansökningar att få ett beslut. Det är dock inte helt klart hur lång tid det kommer att ta, utan beror på en hel del omständigheter. Webbansökningar brukar i regel snabbare leda till beslut. Däremot finns inget på Migrationsverkets hemsida som tyder på att ingående av äktenskap påskyndar handläggningen.

Det finns ett lagstadgat krav på att myndigheternas ärenden ska handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt (7 § förvaltningslagen). Trycket på ansökningarna till Migrationsverket är dock tyvärr höga, därav väntetiderna.

För ytterligare information, vänd dig till Migrationsverkets hemsida och/eller kontor. För frågor angående anknytning bör du vända dig till en tillståndsenhet i den ort där du bor.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare