Kan gymnasieantagningen se mitt registerutdrag?

Jag är en kille som är xx och snart fyller xx. Jag hänger inte med så bra personer och därför har jag blivit polisanmäld för grovmisshandel för 2 år sen (inget hände annat än att jag pratade med socialen en gång, det var inte så allvarligt alls.) och nyligen blev jag anmäld av min skola för knivbråk för jag hade råkat ha en kniv i min jacka och så hittade en person den.

Min fråga är om detta kommer påverka mitt gymnasium sökande efter 9an. (Går i sista terminen i x:an.) Jag undrar detta då jag är väldigt driven i skolan och har 272 merit som bara höjs varje termin och jag låter inte annat gå in i mina studier och vill gå på ett bra gymnasium.

Tack i förväg (:

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din frågeställning!

Som jag förstår din fråga undrar du om din antagning till gymnasiet kan påverkas av att du blivit anmält för brott. Detta är någonting du inte bör oroa dig för, då gymnasiet inte har tillgång till ditt registerutdrag, utan antagningen dit baseras på dina skolmeriter, vilka du verkar ha bra koll på. En skola har nämligen ingen rätt att begära ut ditt registerutdrag, utan det är bara du själv, samt vissa benämnda myndigheter som har rätt att begära ut det (6,9 & 10 §§ lagen om belastningsregister). Sedan vågar jag inte svara på huruvida en annan skola kan se ifall din skola har vidtagit någon disciplinär åtgärd, ifall du fick en sådan på grund av kivbråket, men som jag förstod det var det en vanlig polisanmälan. Därav är min bedömning att du kan vara lugn inför ditt gymnasieval och fortsätta arbeta bra med dina studier så kommer allt säkert att gå jättebra för dig!

Jag önskar dig stort lycka till med dina studier och hoppas att du känner att du har fått svar på din frågeställning!

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare