FrågaAVTALSRÄTTGåva13/10/2017

Kan gåvomottagaren underteckna gåvobrevet i efterhand?

Kan datum vara olika ? Jag ska ge bort en summa pengar till min son via ett gåvobrev som en advokat har ordnat . Då min son bor på annan ort undrar om det är ok att han undertecknar det med ett senare datum än det som jag skrev när jag förde över pengarna via banken?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Gåvobrev gällande lös egendom, såsom pengar, har inga formkrav. Gåvan blir giltig när den traderas, det vill säga när mottagaren tagit emot gåvan. I ditt fall är det när pengarna överförts till din sons konto. Gåvobrev kan även upprättas i efterhand om gåvan är villkorslös.

Gåvor kan vara villkorade till exempel om mottagaren ska uppnå viss ålder innan hen får tillgång till gåvan eller om gåvan ska bli mottagarens enskilda egendom. Gåvans villkor ska stå med i gåvobrevet och då ska gåvobrevet upprättas och undertecknas av givaren innan mottagaren tagit emot gåvan.

Din son kan underteckna gåvobrevet i efterhand, men om gåvan är villkorad ska du underteckna det innan din son får pengarna.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emma FrostRådgivare