Kan gåva till barnbarn räknas som förskott på arv?

Kan gåva till barnbarn räknas som förskottsarv?

Hej,

Min mor gick bort för en tid sedan och vi är tre bröstarvingar. Två bröder och en syster. Det finns ett testamente upprättat där det visar sig att vår mor vill göra gällande att bara vår syster skall ärva hela kvarlåtenskapen. Resterande bröstarvingar har dock sökt laglott. I detta fallet visade det sig att vår mor givit gåvor till både syster och hennes barn, alltså barnbarn. Gåvor har givits endast till vår syster och hennes barn. Ingen annan.Det kan i detta fall visas att vår mor gjort allt för att bara gynna vår syster samt hennes barn, samt att de andra barnbarnen och bröstarvingar skall bli utan arv. Jag undrar nu om större penninggåvor till barnbarn, som i detta fall, som är omyndiga och står under ensamstående förälders fulla vårdnad kan anses som särbehandling och att gåvorna till omyndiga barnbarn kan räknas som förskottsarv?

Detta då det, i detta speciella fall, kan göras gällande att det torde stå utom tvivel att det gjorts som en avsiktlig handling för att undantaga resterande bröstarvingar, eller deras barn,

deras lagstadgade lott, eller för att på alla sätt minska densamma.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Du verkar ha bra koll på arvsreglerna! Regeln om förskott på arv finns i 6 kapitlet 1 § 1 stycket ärvdabalken och stadgar att en gåva till en bröstarvinge normalt är förskott på arv. Ett barnbarn omfattas inte av det, om det inte är så att de är arvingar eftersom att de är näst på tur att ärva men så verkar inte vara fallet eftersom att deras mamma ännu lever.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårat frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare