FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt13/12/2021

Kan friskrivning ske angående skadeståndsskyldighet för personskador?

Hej! Jag undrar hur det kan vara möjligt för gym att friskriva sig från/ göra ansvarsbegränsningar kring personskador som sker på gymmet? Vissa gym säger att de inte svarar för personskador alls, och övriga svarar endast vid uppsåt, oftast. Strider inte det mot oskälighet enligt 36 § AvtL? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga som berör skadestånd och ansvarsfrihet regleras primärt i Skadeståndslagen (SkL) och Avtalslagen (AvtL).

Kan man avtala bort skadeståndsskyldighet?

Inledningsvis så ska det nämnas att skadeståndslagen är dispositiv och att man därmed kan avtala om i vilka situationer en skadeståndsskyldighet ska föreligga (1 kap. 1 § SkL). Ett exempel på detta kan vara genom att avtala bort skadeståndsskyldighet för personskada vid vårdslöshet. För att kunna begära skadestånd för en personskada så krävs det i vanliga fall att det föreligger antingen uppsåt eller vårdslöshet om inget annat har avtalats (2 kap. 1 § SkL).

Kan begränsningar kan ske genom avtalslagen 36§?

Avtalsvillkor angående skadestånd och begränsningar gällande skadeståndsskyldigheten omfattas av 36§ Avtalslagen. Generellt så kan skadeståndsskyldighet avtalas bort helt, men angående personskador så finns inte denna möjlighet. Det går bl.a. att utläsa ur förarbeten till avtalslagen att det inte går att avtala bort ansvar för personskador som är till följd av uppsåt och även grov vårdslöshet i de allra flesta fallen.

I fallen då gymmen som du beskriver säger att de inte ansvarar alls vid personskador så skulle jag därmed säga att du har rätt och att ett sådant avtalsvillkor omfattas av 36§ Avtalslagen.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare