FrågaFAMILJERÄTTGod man15/11/2018

Kan förvaltare neka mig mina pengar när jag har ekonomiskt bistånd?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utan mer information om din situation kan jag inte ge ett exakt svar om vad som gäller för just dig. Jag hoppas dock ändå kunna ge lite vägledning i vad det innebär att ha en förvaltare och vad den har rätt att göra.

Regler om förvaltarskap och bistånd finns Föräldrabalken (FB) respektive Socialtjänstlagen (SoL).

Vad innebär det att ha en förvaltare?
Som du säkert vet får en individ förvaltare om den behöver hjälp att tillvarata sina rättigheter, sin ekonomi eller egendom (11 kap 4 och 7 § FB). Det kan till exempel handla om en fastighet eller ett arv. Att ha en förvaltare innebär förenklat att förvaltaren bestämmer helt över det område som ingår i uppdraget (11 kap 9 § FB). Som individ får du alltså inte själv bestämma över det som förvaltaren ska ta hand om.

Vad som ingår i uppdraget som förvaltare bestämmer domstolen utifrån vad individen har för behov. Om individen bara behöver hjälp att ha hand om till exempel ett stort arv, har förvaltaren inte rätt att lägga sig i någonting annat i individens ekonomi än just arvet. Om individen vill ha ut pengar från arvet, måste den fråga förvaltaren och få dennes samtycke (11 kap 10 § FB).

Vad gäller för just dig? Förvaltaren får neka dig om det ingår i uppdraget
Nu till din situation. Eftersom du har ekonomiskt bistånd antar jag att du är beroende av det för att kunna försörja dig och inte har några andra tillgångar (se 4 kap 1 § Socialtjänstlagen). Om din förvaltare ska ha hand om din ekonomi, har den rätt att neka dig pengar från ditt bistånd.Förvaltaren ska nämligen se till att pengarna går till hyra, mat och andra nödvändigheter som krävs för att du ska klara sig på ett bra sätt. Om du vill använda pengarna till något som gör att du inte har pengar kvar till hyra eller liknande, får förvaltaren neka dig dina pengar.

Om det däremot inte ingår i förvaltarens uppdrag att ha hand om din ekonomi, har den INTE rätt att neka dig dina pengar.

Mina råd
Jag kan tyvärr inte ge dig ett mer detaljerat svar än såhär. Jag tycker du ska kontakta socialtjänsten i din kommun för att få information om vad som gäller för just dig. Du har rätt att veta vad din förvaltare får göra och inte göra.

Hoppas ändå att svaret varit till någorlunda hjälp! I annat fall är du varmt välkommen att ställa en ny fråga eller ringa vår telefonrådgivning.

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare