FrågaFAMILJERÄTTGod man22/09/2019

Kan förvaltare ge gåvor med överförmyndarens godkännande?

kan en förvaltare ge en gåva till anhörig i nöd genom att ansöka om det hos överförmyndarenheten(demens)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om förvaltare återfinns i FB 11 - 14 kap. En förvaltare har som regel inte rätt att skänka bort huvudmannens tillgångar, detta är ett gåvoförbud för egendom med värde som står i missförhållande mot den enskildes ekonomiska villkor, enligt FB 14:12.

Detta är i regel inte något som överförmyndarnämnden heller kan ge sitt samtycke till. Gåvoförbudet gäller inte för gåvor som ses vara "personliga presenter" till exempel födelsedagspresenter eller dylikt för normala värden. I de fall huvudmannen själv kan uttrycka vilja att ge gåva, kan denne göra det. Förvaltaren behöver i regel kunna visa upp en skriftlig handling där huvudmannen förklarar detta, om huvudmannen kan visa detta. Kontakta överförmyndarnämnden i din kommun om detta är er situation, för att givandet utav gåvan ska gå rätt till. Viktigt att tänka på är dessutom att en person med kraftig demens möjligen inte anses vara i stånd att ge gåvor.

Som svar på din fråga gäller ett gåvoförbud för förvaltare att giva bort huvudmannens egendom, för gåvor som inte anses falla under personliga presenter, och detta kan inte undantas genom överförmyndarnämnden.

För närmre hjälp i just din situation bör du först och främst kontakta överförmyndarnämnden i din kommun, eftersom dessa ansvarar för förvaltarskap och gode män i din kommun.

Har du fler frågor är du välkommen att kontakta oss igen. Vänliga hälsningar,

Felicia OlssonRådgivare