FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga28/02/2018

Kan företaget min 6-åriga dotter hyrt film av utan mitt samtycke kräva betalning för filmerna?

Hej!

Min dotter, 6 år har hyrt filmar via Telia. Jag trodde att man behövde kod för att hyra film men tydligen kräver det ett par klickar för att göra det. Har pratat med Telia och förklarat situationen om att det är min dotter som kommit till att klicka sig fram, fik veta att vi ändå ska betala fakturan även om det är mitt barn som laddat ner filmerna. Fick också veta att man kan koda in så att små barn inte klickar sig fram, det är inget jag kände till och jag trodde att det var så per automatik och att man hade en tillfällig kod som man kunde ändra vid första användning av tjänsten. Jag är övertygad om att Telia medvetet inte gör det för att få lite extra pengar in via den vägen. Fick veta att man lätt kunde gå in och koda in det, har varit på hemsidan och fortfarande inte lyckats med, ska nog ringa dem för att få hjälp med det. Min fråga är, ska jag ändå betala fakturan trots att det är mitt barn som gjort det med tanke på att barn inte får köpa vilket är reglerad i föräldrabalken.

Hälsningar

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om det här hittar du, precis som du själv säger i Föräldrabalken (FB). Mer specifikt finns reglering gällande detta i 9 kap. FB.

Enligt är den som är under 18 år omyndig och har ingen rättshandlingsförmåga. Med det menas att barnet inte själv får råda över sin egendom eller åta sig förbindelser i någon vidare mån (inte ingå avtal m.m.). Din dotter som 6-åring har alltså ingen rätt att ingå bindande avtal.

Genom att hyra filmer för betalning har din dotter ingått ett avtal och därmed åtagit sig en förbindelse. Alla avtal som omyndiga ingår är inte ogiltiga utan finns samtycke eller presumerat samtycke från dig som vårdnadshavare är avtalet giltigt. Samtycke från dig verkar väldigt uteslutet. Det blir då fråga om ifall det skulle kunna finnas ett presumerat samtycke till att din dotter fick hyra filmerna. Med det menas att man kan förvänta sig att det skulle finnas ett samtycke t.ex. för att barnet brukar få göra den typen av saker eller det gäller en mindre handling. Det krävs dock att barnet har uppnått rimlig förståndsmognad. Det har i tidigare bedömningar från domstolen setts som ungefär 12 års ålder och med tanke på att din dotter är så ung som 6 år kan inte heller sådant presumerat samtycke finnas (). Eftersom din 6-åriga dotter är omyndig och samtycke inte finns är avtalet ogiltigt.

När avtalet är ogiltigt är huvudregeln att parterna ska ge tillbaka vad de mottagit och om inte det kan ske, ersättning för värdet. Ersättning från den omyndige (din dotter) krävs dock inte så länge det hon har mottagit inte har använts till skäligt underhåll eller har medfört nytta för henne (). Då det gäller nedladdade filmer kan det vara svårt att ge tillbaka dem så det kan eventuellt bli fråga om att ersätta värdet för filmerna. För att se om ersättning till företaget krävs får man göra en bedömning av om filmerna kan anses ha medfört nytta för din dotter. Det är svårt att säga exakt vad bedömningen skulle landa i men hänsyn bör rimligtvis tas till vad det var för filmer och om dottern har tittat på filmerna. Det är svårt att säga utan att ha fler omständigheter i frågan.

Jag rekommenderar dig att kontakta företaget igen och förklara situationen så kan ni förhoppningsvis komma överens om en bra lösning för det här och så att du kan få hjälp med att undvika att det händer fler gånger. Du kan bestrida fakturan och mena att du inte ska betala den eftersom din dotter inte hade rätt att ingå avtal och hyra filmerna enligt FB. Problemet kan vara att det är svårt rent bevismässigt att visa på att det är din dotter som har hyrt filmerna utan att du har vetat om det och utan ditt samtycke, samt att företaget kan hävda att din dotter haft nytta av filmerna så att de ändå ska ha ersättning för dem. Kontakta som sagt företaget igen så kan ni förhoppningsvis komma överens då de säkert har ett stort intresse av att behålla dig som kund.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare