FrågaAVTALSRÄTTAvtal27/06/2021

Kan företaget kräva fullt pris för varor i efterhand?

Hej! Jag har beställt varor via en butik på nätet, och använde då en rabattkod jag såg på en annan hemsida. Rabattkoden fungerade och jag fick 20 % rabatt, betalade och fick hem varorna. Nu i efterhand vill företaget att jag betalar fullpris för varorna eftersom rabattkoden jag använde tydligen bara var menat till deras personal (vilket inte framgick någonstans), såg ut som en vanlig rabattkod och jag anade inte att något var fel.

Kan de kräva att jag betalar fullpris nu i efterhand eller hur ligger det till?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! För att besvara om företaget kan kräva att du i efterhand betalar fullt pris för varorna tillämpas avtalslagen (AvtL).

Är företaget bundet av det rabatterade priset?

Ett bindande avtal sluts genom anbud och accept (AvtL 1 kap. 1 §). Detta innebär att när du ger ett erbjudande om att köpa varorna så ger du ett anbud och när säljaren accepterar detta anbud så har ni ett avtal. Sedan är utgångspunkten att detta avtal ska hållas och båda parterna är bundna av det.

En följd av detta är även att det angivna priset är bindande (AvtL 1 kap. 1 §). Utgångspunkten är alltså att butiken är bunden av det rabatterade priset som ni ingått avtal om. Från denna regel finns dock ett undantag, vilket nedan undersöks om det är tillämpligt i detta fall.

Om företaget av misstag har angett ett felaktigt pris och du insåg eller borde ha insett misstaget så är företaget inte bundet av det rabatterade priset (AvtL 3 kap. 32 §). För att avgöra om företaget är bundna av det rabatterade priset handlar det alltså om att avgöra om du insåg eller borde ha insett att det nya rabatterade priset var felaktigt. Då kan företaget kräva att du betalar mellanskillnaden mellan det rabatterade priset och fullt pris eller att avtalet blir ogiltigt och varorna då ska återgå. Om du däremot inte insåg det eller borde insett det, så är företaget bundet av det rabatterade priset.

Min bedömning

Utifrån den information som finns i frågan är min bedömning att du borde anses vara i god tro, alltså borde du inte förstått att det var ett felaktigt pris tex eftersom det inte framgick att rabatten endast gällde för anställda. Då ska avtalet gälla och företaget får stå för sitt fel. Du kan kontakta företaget och hävda att priset ska gälla eftersom avtalet är bindande och du inte borde förstått att priset var felaktigt. Om du och företaget inte kan komma överens kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden och de kan pröva tvisten kostnadsfritt.

Hoppas du fick svar på din fråga och tack för att du vände dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Nadja NordlundRådgivare