Kan föreningen neka mig andrahandsuthyrning pga stadgar?

Hej ! Jag bor i en bostadstt och vill hyra ut min lägenhet på grund av att kag ska flytta till annan ort för jobb samt bli sambo ! Vid kontakt med ordförande blev jag nekad uthyrning på grund av att stadgarna i föreningen tillåter endast 2 st lägenheter åt gången för uthyrning ! Är detta ett giltigt skäl från föreningen att neka tillstånd

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få hyra ut sin lägenhet i andra hand finns det vissa skäl som föreningar brukar vilja ska vara uppfyllda. Att bli sambo kan vara ett sådant giltigt skäl.

Vid sidan om lagstiftningen (i detta fallet Bostadsrättslagen) kan föreningen anta egna stadgar - vilket dem gjort i detta fallet genom att reglera antal lägenheter för uthyrning. Stadgar är tillåtna så länge de inte strider mot lag.

Regelverket för andrahandsuthyrning består alltså av både Bostadsrättslagen och föreningens stadgar.

Det du kan göra är att vända dig till Hyresnämnden. Enligt 7 kap 11 § Bostadsrättslagen framgår följande:

"Vägrar styrelsen att ge sitt samtycke till en andrahandsupplåtelse får bostadsrättshavaren ändå upplåta sin lägenhet i andra hand, om hyresnämnden lämnar tillstånd till upplåtelsen. Tillstånd ska lämnas, om bostadsrättshavaren har skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. Tillståndet ska begränsas till viss tid".

Hyrsnämnden kan då avgöra om ändå får upplåta din lägenhet i andra hand även om du har fått avslag av föreningen.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare