Kan förare bli skyldig till medhjälp om passagerare har narkotika på sig?

Om jag kör runt mina kompisar i min ena kompis bil och vi sedan blir stannade av polisen som hittar droger i bilen. Kan jag som chaufför av bilen vara skyldig till något brott även fast jag inte äger bilen eller själv har några droger på mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

Som jag tolkar frågan vill du veta vad som händer med dig som förare ifall polisen stoppar bilen och en passagerare har narkotika på sig. Narkotikabrott regleras i narkotikastrafflag (1968:64). Utifrån omständigheterna har din passagerare gjort sig skyldig till innehav (1 § första stycket sjätte punkten narkotikastrafflagen), beroende på mängden narkotika.

Föraren blir inte skyldig till medhjälp enbart för att ha transporterat en passagerare som besitter narkotikaklassade substanser (5 § narkotikastrafflagen). Det finns dock omständigheter som kan medföra att föraren anses skyldig till medhjälp. Om du exempelvis kör dina kompisar till och från narkotikaförsäljning (1 § första stycket fjärde punkten och 5 § narkotikastrafflagen) kan du anses uppfylla rekvisiten till medhjälp.

Sammanfattningsvis gör du dig inte skyldig till något brott av att enbart köra runt dina vänner, även om du vet att dem besitter narkotika. Omständigheterna kring själva körningen är mer avgörande.

Hoppas detta svarar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig på nytt!

Med vänlig hälsning,

Sara DjogicRådgivare