Kan förare bli skyldig till medhjälp om passagerare har narkotika på sig?

Hej, jag undrar bara om vi säger såhär

Mina kompisar åker med mig i bilen, och har på sig tex hasch, och jag kör men röker inte på eller något och vi blir stannade av polisen vad händer då? Med mig som kör? Frågar åt en kompis

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar frågan vill du veta vad som händer med föraren ifall polisen stoppar bilen och en passagerare har narkotika på sig. Narkotikabrott regleras i narkotikastrafflag (1968:64). Utifrån omständigheterna har din passagerare gjort sig skyldig till innehav (1 § första stycket sjätte punkten narkotikastrafflagen), beroende på mängden narkotika.

Föraren blir inte skyldig till medhjälp enbart för att ha transporterat en passagerare som besitter narkotikaklassade substanser (5 § narkotikastrafflagen). Det finns dock omständigheter som kan medföra att föraren anses skyldig till medhjälp. Om du exempelvis kör dina kompisar till och från narkotikaförsäljning (1 § första stycket fjärde punkten och 5 § narkotikastrafflagen) kan du anses uppfylla rekvisiten till medhjälp.

Om du vet att din passagerare besitter narkotika måste du inte anmäla detta till polisen. Vanligtvis måste man anmäla brott till polisen annars gör man sig skyldig till underlåtenhet att avslöja brott (23 kap. 6 § första stycket BrB). Men förutsättningen för att brottet ska vara av den karaktären är att det är särskilt föreskrivet, vilket inte framgår i narkotikastrafflagen.

Sammanfattningsvis gör du dig inte skyldig till något brott av att enbart köra runt dina vänner, även om du vet att dem besitter narkotika. Omständigheterna kring själva körningen är mer avgörande.

Hoppas detta svarar på din fråga, har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Leo Pizarro VargasRådgivare