Kan föräldrarna sälja sin bostadsrätt till sina barn och bo kvar?

Kan vi överlåta , alternativt sälja, vår bostadsrättslägenhet till barnen och bo kvar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, det går alldeles utmärkt.

Själva överlåtelsen går till på det viset att ni upprättar ett avtal. Avtalet ska ske (1) skriftligen, (2) undertecknas av båda parter samt så måste den nya innehavaren (3) antas till medlem i föreningen. Det framgår i Bostadsrättslagen 6:1 st. 1 samt 6:4 st. 1. Om era barn får erhålla medlemskap så är förvärvet av bostadsrätten ogiltigt, se Bostadsrättslagen 6:5.

Om allting går gesvint och inga problem uppstår med medlemskapet så är det helt upp till era barn om ni får bo kvar i bostadsrätten, eller inte. Såvitt jag vet finns nämligen ingen begränsning som skulle säga att ni per automatik inte skulle få bo kvar. Det är, som sagt, upp till era barn om de har förvärvat bostadsrätten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare