FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag31/12/2018

Kan föräldrar bli indragna i deras barns konkurs?

Min son och hans fru (snart fd fru) startade ett kommanditbolag. Företaget har bara skulder. Frun har nu avregistrerat sig som huvudägare. Hon fortsätter dock att handla i bolagets namn (min sons). Ska han ansöka om konkurs? Han har fått skriva sig på vår adress men bor inte här (är bostadslös och bor på vandrarhem och hos kompisar) Blir vi på någotvis indragna i en kunkurs?

Lawline svarar

Hejsan!

Ska bolaget sättas i konkurs?
Huruvida han ska ansöka om konkurs eller inte beror på hur bolaget ligger till rent ekonomiskt. Om företaget endast har skulder kan det vara en bra idé att försätta bolaget i konkurs. För att ett konkursförfarande ska bli aktuell måste det skickas in en konkursansökan till tingsrätten där företaget är bokfört. Det kan ägare göra, eller de företag/privatpersoner som har en obetalda fordringar hos bolaget, konkurslagen 2kap, 3 och 4 §§.

Frun som handlar i bolagets namn.
Om hon inte är ägare eller anställd hos bolaget så får hon inte agera i bolagets namn då hon inte är behörig att göra detta längre, det kan leda till ett flertal konsekvenser men det viktigaste att veta är att de avtal hon har slutits kan bli ogiltiga gentemot bolaget. Eftersom jag inte vet omständigheterna kring detta har jag ett begränsat utrymme att kommentera detta ytterligare.

Kan ni bli indragna i detta?
Svaret är simpelt. Om ni inte har skrivit något avtal med eran son att gå i borgen för bolaget och honom så kommer ni inte att bli indragna i detta överhuvudtaget. Men om ni har skrivit avtal om att gå i borgen så är det möjligt att bolagets borgenärer kommer att begära betalt av er vilket gör så att ni kommer att ha en skyldighet att betala.

Slutliga kommenterar.
Jag är medveten om att mitt svar sannolikt inte var så omfattande som du hade hoppats på. Det är på grund av att de omständigheter du gav mig var begränsade och utfallet, rent juridiskt, kan bero på väldigt många faktorer och omständigheter som jag måste vara medveten om för att kunna göra en helhetsbedömning. Vill du ha mer hjälp kan du kontakta våra jurister, klicka här.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare