Kan förälder göra bröstarvinge arvslös?

Hej!

Min ena dotter är handikappad och bor på ert boende. Jag vill att hela mitt arv går till min andra dotter då min handikappade inte kan hantera och har behov av ägande. Hur gör jag då vad gäller testamente? Är det ens möjligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns möjlighet att testamentera bort sin egendom till en enda bröstarvinge. Det finns dock ett undantag som är värt att noteras.

I svensk rätt finns ett starkt skydd beträffande bröstarvingars rätt att få ut sitt arv, vilket syns i 7 kap. 1 § ärvdabalken, ÄB, om laglott. En bröstarvinge har nämligen alltid rätt att få ut sin laglott (dvs. hälften av arvslotten). T.ex. om 100 000 kr ska fördelas mellan två bröstarvingar, utgör 50 000 kr arvslotten (hälften var) och 25 000 kr laglotten (hälften av arvslotten).

För att kunna få ut sin laglott måste dock bröstarvingen påkalla jämkning av testamentet, dvs. att inom sex månader från det att denne blivit delgiven testamentet underrätta eller väcka talan mot testamentstagaren (7 kap. 3 § ÄB).

Sammanfattningsvis kan du testamentera bort din egendom till din andra dotter. Din funktionshindrade dotter har enligt lag alltid rätt till sin laglott, men måste i så fall begära jämkning genom att underrätta eller väcka talan mot din andra dotter. Enligt dig själv är hon ju dock inte i behov av ägande, varför jag antar att jämkning förmodligen inte kommer att ske.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1 699 kr kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare