FrågaFAMILJERÄTTGod man27/04/2017

Kan förälder begära ny god man för sin vuxna son?

Hej jag har en fråga. Kan jag som förälder begära en ny godeman till min 26 åriga multifunktionhindrade son?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om godmanskap hittar du i 11 kap och 16 kap föräldrabalken

Som förälder får ansöka om entledigande av din sons god man (11 kap 15 §, 21 §.) Det innebär att den god man som din son har skiljs från sitt uppdrag och att ny kan utses.

Av 11 kap 20 § framgår att en god man ska entledigas om:

1. Han gjort sig skyldig till missbruk eller försummelse vid utövandet av sitt uppdrag
2. han kommit på ekonomiskt obestånd och på grund av detta är olämplig för uppdraget
3. Han av någon annan orsak inte längre är lämplig att inneha uppdraget.

Beslut om entledigande fattas av överförmyndaren som ska kontrollera att gode män sköter sina uppdrag. Innan överförmyndaren eventuellt entledigar god mannen från sitt uppdrag så ska god mannen få tillfälle att yttra sig.

Gå vidare med din ansökan genom att kontakta överförmyndaren i den kommun där din son är folkbokförd. Finns ingen överförmyndare i er kommun, så kan du vända dig till överförmyndaren i Stockholms kommun.

Lycka till!

Vänligen

Josefine DahlqvistRådgivare