Kan ett testamente vara giltigt utan bevittnande?

Hej, kan en testament vara giltigt om det är inte undertecknade av vittne. Fast är gjort på banken och undrtäckna av den som gjordes det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att ett vanligt testamente skall vara giltigt krävs bevittning

Regler om testamente och upprättande av testamente finns i ärvdabalken (hädanefter förkortat till ÄB).

I 10 kap 1 § ÄB fastslås att ett vanligt testamente skall upprättas skriftligen, med två vittnen som samtidigt bevittnar när testator skriver under testamentet (eller vidkänns sin underskrift på det), och därefter bestyrker handlingen med sina namn. Uppfylls inte dessa formkrav, så är testamentet ogiltigt (13 kap 1 § ÄB).

Den starka huvudregeln är med andra ord att ett testamente måste bevittnas och att vittnenas underskrift måste finnas på testamentet, för att det skall vara giltigt. Eftersom någon sådan underskrift inte finns på testamentet i det här fallet, talar mycket för att det är ogiltigt. Det spelar ingen roll att testamentet upprättades på en bank.

Nödtestamenten behöver inte nödvändigtvis bevittnas

Det kan dock hända, att testator på grund av sjukdom eller nöd är förhindrad att upprätta testamentes som uppfyller formkraven ovan. För denna speciella situation, finns regler i 10 kap 3 § ÄB. I denna paragraf stadgas att om testator befinner sig i sådan nöd, kan han förordna om sin kvarlåtenskap genom en egenhändigt skriven och undertecknad handling. Ett sådant nödtestamente är alltså vid sin tillkomst fullt giltigt. Det krävs dock som sagt att testator var mycket sjuk eller annars i en akut nödsituation; slarv eller förbiseende räcker inte för att kravet på nöd skall vara uppfyllt.

Jag vill även tillägga, att om testator efter det att nödtestamentet upprättades, i tre månader är oförhindrad att upprätta ett "vanligt" testamente, blir nödtestamentet ogiltigt (10 kap 3 § 2 st ÄB).

Huruvida testator befunnit sig i nöd i förevarande fall kan jag inte svara på - med tanke på att testamentet upprättades på en bank, framstår det dock som ganska osannolikt.

För att ogiltigheten skall få genomslag, krävs att testamentet klandras

Även om ett testamente inte är upprättat i laga form, och därför är ogiltigt, krävs det att testamentet klandras av en arvinge (eller, i vissa situationer, en annan person) för att ogiltigheten skall få genomslag (14 kap 5 § ÄB). En sådan klandertalan måste väckas senast 6 månader efter att arvinge delgavs testamentet.

Om ingen klandertalan väcks inom tidsfristen, innebär det att testamentets ogiltighet "läks", och att testamentet blir giltigt.

Sammanfattning

För att upprätta ett testamente krävs som stark huvudregel att två vittnen skriver under på testamenteshandlingen. Om testator befann sig i nöd vid testamentets upprättande, kan det dock räck med en av testator egenhändigt skriven och undertecknad handling. Detta är dock bara under förutsättning att testator efter nödtestamentets upprättande inte varit oförhindrad att upprätta ett formenligt testamente 3 månader i rad. Om testamentet skulle vara ogiltigt på någon grund, krävs i varje fall att en arvinge väcker klandertalan inom 6 månader från att denne delges testamente. Väcks inte sådana klandertalan, så "läks" ogiltigheten, och testamentet blir giltigt.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och om det är något som är oklart får du gärna återkomma med fler frågor likt den du just ställde.

Lyckönskningar och hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare