FrågaFAMILJERÄTTGod man12/02/2022

Kan ett testamente påverka en förvaltares förehavanden angående försäljning av fastigheter?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline.

Regler om förvaltare återfinns i 11 - 14 kap. FB. Förvaltare ska, i den mån det följer av deras förordnande, bevaka rätten för de personer som de företräder, förvalta deras tillgångar och sörja för deras person, se 12 kap. 2 § FB. Förvaltaren har ensam rådighet över den enskildes egendom och företräder denne i alla angelägenheter som omfattas av uppdraget, se 11 kap. 9 § FB.

Enligt 11 kap. 8 § FB har den som avses med förordnandet av förvaltare, trots förordnandet rätt att själv förfoga över vad han eller hon efter det att förvaltare förordnats får genom gåva, testamente eller förmånstagarförordnande under villkor att egendomen inte omfattas av förvaltarens rådighet.

Ifall huvudmannen har fått en fastighet testamenterad till sig efter det att förvaltarskapet fastställdes är förvaltaren inte rådig över den egendomen, under förutsättning att det uttryckligen är angett att fastigheten inte ska omfattas av förvaltarens rådighet, i annat fall är förvaltaren inte hindrad att agera.

Dock gäller som en allmän hållning att förvaltare inte utan överförmyndarens samtycke får sälja eller byta bort fast egendom, eller med nyttjanderätt upplåta fast egendom som tillhör huvudmannen, se 14 kap. 11 § FB.

Med vänlig hälsning,

Martin CarlehedenRådgivare