FrågaEKONOMIÖvrigt06/09/2020

Kan ett par få lån för flera bostäder?

Hej! Jag och min sambo ska bli särbo en längre period men vi ska inte separera. Vi har ett bolån på vårt hus tillsammans. Går det att ta ett till bolån och köpa en bostadsrätt till mig och vårt gemensamma barn? Det nya bolånet kommer vi båda stå på också.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Först och främst, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga är en fråga med ekonomisk karaktär, snarare än juridisk karaktär. Det finns inget juridiskt hinder för det upplägg du beskriver i din fråga. Med det sagt är det emellertid upp till banken om de vill bevilja lån för denna typ av upplägg. Min rekommendation är att du vänder dig till din bank.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare