Kan ett nytt fackförbund hävda att jag ska omfattas av deras kollektivavtal?

Vilket kollektivavtal kommer gälla?

I mitt anställningsavtal står det att min anställning omfattas av avtal med ett specifikt fackförbund.

Det finns ca 50 anställda inom företaget.

Ett annat fackförbund än det som är skrivet i mitt anställningsavtal hävdar att jag och 5 st till ska omfattas av deras kollektivavtal och mer eller mindre kräver att företaget ska skriva avtal med dom också. Vilket vi absolut inte vill då det kommer bli en försämring för oss.

1. Om det nu skulle bli så, kan företaget välja att förhandla med det fackförbundet som är skrivet i anställningsavtalet eller måste dom förhandla med det eventuellt nya som vi 6 st anställda inte är eller vill vara medlemmar i?

2. Gäller inte det första kollektivavtalet som är skrivet?

3. Om det nu står i anställningsavtalet vilket kollektivavtal man omfattas av så gäller väl det?

4. Vem eller vad bestämmer vilket kollektivavtal en arbetsgivare ska ha?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?

Jag förstår det som att du jobbar för en arbetsgivare som är bunden av kollektivavtal med ett fackförbund. I ditt anställningsavtal står det att kollektivavtalet som arbetsgivaren har med fackförbundet ska gälla mellan dig och arbetsgivaren. Ett ytterligare fackförbund dyker upp och menar att du och några andra arbetstagare ska omfattas av deras kollektivavtal – trots att arbetsgivaren i dagsläget inte är bunden av kollektivavtal med dem.

Frågor som rör kollektivavtal regleras i lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL). Det är denna lagstiftning jag kommer utgå från när jag svarar på din fråga.

Vem eller vad bestämmer vilket kollektivavtal en arbetsgivare ska ha?

Jag kommer börja med att besvara din fjärde fråga då den är av grundläggande betydelse för resten av svaret.

Ett kollektivavtal är ett avtal mellan en arbetsgivare (eller en arbetsgivarorganisation) och en arbetstagarorganisation (till vardags kallat fackförbund). Precis som alla avtal så binder avtalet parterna – det vill säga arbetsgivaren och fackförbundet. Dessa är i förhållande till varandra skyldiga att följa avtalet. För arbetsgivaren sker detta exempelvis genom att hen tillämpar de i kollektivavtalet stadgade arbetsvillkoren i förhållande till fackförbundets medlemmar och även sina arbetstagare i övrigt. För fackförbundets del innebär bundenheten ett förbud mot att vidta stridsåtgärder (t ex strejka eller genomdriva en blockad) gentemot arbetsgivaren. Något som utmärker kollektivavtalet från andra avtal är att det även binder fackförbundets medlemmar. Vad detta innebär kommer jag återkomma till längre fram.

Utgångspunkten för ingående av kollektivavtal är densamma som för alla andra avtal – det är parterna själva som bestämmer vem de ingår avtal med. Arbetsgivaren bestämmer alltså enligt huvudregeln själv vilket fackförbund hen vill avtala med. I Sverige gäller i de flesta fall även den så kallade industriförbundsprincipen, som innebär att alla arbetstagare på en arbetsplats organiseras av samma fackförbund. Arbetsgivaren ska alltså enligt principen vara bunden av kollektivavtal med samma fackförbund för samtliga arbetstagare.

När det gäller kollektivavtal finns dock en omständighet som på sätt och vis kan åsidosätta den principiella avtalsfriheten, nämligen fackförbundens ovan nämnda rätt att vidta stridsåtgärder (12:4 RF). Fackförbundet kan i syfte att ingå kollektivavtal med en arbetsgivare vidta stridsåtgärder mot arbetsgivaren. Detta fungerar alltså som ett påtryckningsmedel för fackförbundet.

Gäller inte det första kollektivavtalet?

Det korta svaret på denna fråga är jo. Det är möjligt för en arbetsgivare att vara bunden av flera kollektivavtal samtidigt – ofta som ett resultat av att ett andra fackförbund genom stridsåtgärder lyckats få till stånd ett avtal. I en sådan situation, när en arbetsgivare är bunden av två kollektivavtal samtidigt, ska det första kollektivavtalet tillämpas i relation till arbetstagarna. Den fördel som ändå kan finnas för det fackförbund vars kollektivavtal inte kommer tillämpas gentemot arbetstagarna är att arbetsgivaren blir förhandlingsskyldig gentemot också det fackförbundet.

Utgångspunkten att ett ytterligare fackförbund kan teckna kollektivavtal med en redan kollektivavtalsbunden arbetsgivare bygger på att det nya kollektivavtalet inte syftar till att tränga undan det befintliga kollektivavtalet. Jag känner inte till detaljerna kring det nya fackförbundets kollektivavtal och hur det är avsett att tillämpas. Att deras avsikt är att ersätta det gamla kollektivavtalet för er sex arbetstagare är dock något som pekar på att det kan vara fråga om ett så kallat undanträngande av det först ingångna kollektivavtalet. Detta är sedan 2018 otillåtet på den svenska arbetsmarknaden (41 d § MBL). Regeln brukar kallas Britanniaprincipen.

Det framgår inte av din fråga om det finns någon anställd hos din arbetsgivare som är medlem i det fackförbund som nu vill få till stånd ett kollektivavtal. Om det inte finns några medlemmar på arbetsplatsen har jag svårt att se hur fackförbundet skulle lyckas vidta några stridsåtgärder gentemot din arbetsgivare, då stridsåtgärderna typiskt sett innebär någon form av arbetsinställelse från arbetstagarnas sida. Om det inte finns någon på arbetsplatsen som vill strejka för fackförbundets räkning verkar det från min synpunkt osannolikt att några stridsåtgärder alls skulle komma i fråga, vilket i förlängningen innebär att det inte finns några incitament för arbetsgivaren att över huvud taget teckna kollektivavtal med fackförbundet.

Att fackförbundet menar att du och fem andra utpekade arbetstagare ska vara bundna av deras avtal låter i mina öron konstigt. Om du är medlem i det fackförbund som tecknat det ursprungliga avtalet med arbetsgivaren är du bunden av det kollektivavtalet (26 § MBL). I detta scenario ser jag inte hur det nya fackförbundet skulle kunna ha några som helst utsikter med att få till stånd ett avtal som du omfattas av. Mellan dig och din arbetsgivare har det första kollektivavtalet tvingande verkan, vilket innebär att ni inte får göra egna överenskommelser som strider mot kollektivavtalet (27 § MBL). Skulle dina anställningsvillkor, som du säger, förändras till det sämre, bör detta som jag ser det betraktas som ett avsteg från kollektivavtalet, vilket är otillåtet.

Kan företaget välja att förhandla med det fackförbund som är skrivet i anställningsavtalet eller måste de förhandla med det eventuellt nya som vi sex anställda inte är eller vill vara medlemmar i?

Som tidigare nämnt binder kollektivavtalet inte bara parterna utan även medlemmarna i fackförbundet (26 § MBL). Är du medlem i det första fackförbundet är det också det fackförbundet som din arbetsgivare ska förhandla med i frågor som rör dig. Är du inte medlem i det fackförbundet har din arbetsgivare ändå en skyldighet gentemot fackförbundet att förhandla inför förändringar av verksamheten (11 § MBL). Notera skillnaden i att arbetsgivaren i det första fallet har en skyldighet att förhandla med fackförbundet också gentemot dig. I det senare fallet gäller skyldigheten bara i relation till fackförbundet. I praktiken blir effekten ofta densamma, men den som inte är medlem kan inte själva grunda någon rätt på arbetsgivarens skyldighet.

Om det nya fackförbundet skulle lyckas få till ett kollektivavtal blir arbetsgivaren vid verksamhetsförändringar skyldig att förhandla också med detta. Det kan däremot inte uppkomma någon skyldighet att förhandla med det förbundet om frågor som särskilt angår dig så länge du inte är medlem i förbundet. Du kan aldrig tvingas att bli medlem i ett fackförbund.

Hur du går vidare med din fråga

Det är en komplicerad fråga du ställer och jag har gjort mitt bästa för att täcka in olika möjliga utgångar. Om du vill att jag går närmare in på någonting är du varmt välkommen att lämna en kommentar så ska jag göra så gott jag kan. Min varma rekommendation är att gå med i det fackförbund vars avtal du vill vara bunden av, om du inte redan är medlem. Jag önskar dig och dina kollegor all lycka till!

Med vänliga hälsningar

Linnea ThelanderRådgivare