Kan ett märke från skor i hallen utgöra normalt slitage?

Hej. Jag har hyrt en lägenhet och nu vill hyresvärden att jag betslar för en "fläck" på golvet. Det är en svart gummi rand. Sån som kan bli i gymnastiksalar mm. Orsakad av en sko i hallen. Går detta under normalt slitage eller behöver jag betala?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

De regler som blir tillämpliga beror på om du hyrt lägenheten i första eller andra hand.

Regler om hyra i första hand finns i Jordabalken 12 kapitlet om hyra.

Hyr du lägenheten i andra hand gäller Lagen om uthyrning av egen bostad.

Bedömningsstandarden kan variera beroende på vilken lag som blir tillämplig.

Jag utgår från att du hyr lägenheten i första hand och tillämpar därmed reglerna i Jordabalkens 12 kapitel.

Vad anses utgöra normalt slitage?

Hyresgästen ska väl vårda lägenheten med vad där hör till och är skyldig att ersätta skada som uppkommer genom dennes vållande eller vårdslöshet (12 kapitlet 24 § Jordabalken). Däremot omfattas inte normalt slitage av sådan skada.

Normalt slitage kan t ex utgöras av nötning av ytskikt eller märken i golv till uppföljd av normalt brukande. Det skulle bl a kunna vara att golven bleks olika eller att små hack i golvet har uppkommit (Erika P Björkdal, Hyra, Arrende, Bostadsrätt s 129-130).

Frågan blir därmed om detta har uppkommit genom normalt brukande. Att märket uppkommit i hallen där man vanligtvis ställer sina skor, kan tänkas innebära att det är en så naturlig uppkomst av ett sådant märke att det bör vara inkluderat.

Jag anser därmed att en svart gummirand i hallen bör vara medräknat som sådant normalt slitage som bl a exemplifierats i litteraturen, vilket hyresgästen inte behöver betala för.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare