Kan ett körkort bli återkallat för en passagerare som innehar narkotika?

Hej! xxx riskerar att bli av med sitt körkort. Personen xxx har blivit fälld för ringa narkotikabrott tre gånger och blir sedan tagen av polis en fjärde gång tre år senare. Personen endast har droger på sig (alltså inte intagit något), hen framför inte ett fordon utan sitter som passagerare och blir aldrig testad om narkotika finns i kroppen. Kan xxx bli av med sitt körkort utan att bli testad för narkotika och trots att denne person inte framfört något fordon?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För det första vill jag bara nämna att redan ett innehav av narkotika ses som ett brott. Det krävs alltså inte att xxx faktiskt ska ha tagit narkotika för att det ska räknas som brottsligt. Däremot är det intressant att se om ett narkotikabrott kan läggas till grund för att dra in ett körkort även om xxx inte varit förare vid den aktuella tidpunkten.

Återkallelse av körkort

Beslut om återkallelse av körkort fattas främst av Transportstyrelsen, men kan även fattas av polisen om de bedömer att det är sannolikt att Transportstyrelsen kommer återkalla körkortet. Detta gäller dock främst smitningar från en olycka, rattfylleri, grov vårdslöshet i trafik, fortkörning, kört mot stopplikt osv. Ditt fall berör inte något som omnämns här ovan om polisens möjligheter att återkalla och det är alltså Transportstyrelsen som gör bedömningen av återkallelsen av körkortet.

För att en återkallelse av körkortet ska kunna ske på grund av att xxx gjort sig skyldig till brott tidigare krävs det att narkotikabrotten baseras på antingen en dom som vunnit laga kraft, ett godkänt strafföreläggande eller ett godkänt föreläggande om ordningsbot [5 kap. 1 § körkortslag].

Att en dom vunnit laga kraft innebär att den inte går att överklaga längre. I din fråga skriver du att xxx har blivit "fälld" för ringa narkotikabrott, vilket jag förstår det som att du menar att xxx fått information om att hen begått ett brott och att hen infann sig vid domstol, alternativt att xxx fick ett strafföreläggande till sig vilket innebär att en person får hem en blankett där personen ska erkänna sitt brott och acceptera straffet. En ordningsbot kan bara ges om xxx medger att hen begått det brott som polisen påstår och om straffet bara är penningböter. Dock är inte ordningsbot aktuell i detta fallet då ringa narkotikabrott kan ge både böter och straff [2 § narkotikastrafflag].

Förutsatt att de tidigare brotten antingen vunnit laga kraft genom dom eller genom att xxx fått ett godkänt strafföreläggande för narkotikabrotten, finns det möjlighet för Transportstyrelsen att återkalla dennes körkort baserat på dessa gärningar även om xxx inte är föraren i den aktuella situationen.
Hur kan detta vara möjligt? För att få svar på den frågan måste vi titta i återkallelsereglerna i körkortslagen.

5 kap. körkortslagen- återkallelse av körkort

Majoriteten av återkallelsereglerna av ett körkort berör förarens handlande. Under vissa omständigheter kan dock körkortet även återkallas för en körkortshavare som på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort [5 kap.3 § femte punkten, körkortslag]. Detta skulle kunna tänkas innefatta narkotikabrott som en person gjort sig skyldig till förut.

Dessutom får hänsyn även tas till att xxx gjort sig skyldig till narkotikabrott förut om det kan antas att xxx inte kommer respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om xxx på grund av personliga förhållanden i övrigt anses som olämplig förare [5 kap. 3 § sjätte punkten, körkortslag]. Det krävs alltså bara att Transportstyrelsen "kan anta" att xxx inte är lämplig som förare, vilket inte är ett högt krav för dem att visa. Jag kan tyvärr inte säga mer om hur själva bedömningen går till eftersom det är upp till Transportstyrelsen att bedöma hur allvarligt de ser på tre ringa narkotikabrott samt detta brott som nu skett tre år senare.

Om ett återkallande av körkortet sker

Om en återkallelse av körkortet görs kommer en s.k "spärrtid" börja löpa. Spärrtiden är den tid ett körkort kommer vara återkallat och då det inte är möjligt att skaffa ett nytt. Ett återkallande av körkortet kan gälla för minst en månad och max tre år beroende på hur allvarligt Transportstyrelsen bedömer innehavet av narkotika samt xxx lämplighet som förare. Om återkallandet görs för kortare tid än ett år behöver xxx inte göra om sitt förarprov [uppkörning, teoriprovet]. Längre tid än ett år innebär att xxx måste göra om sitt förarprov.

Slutgiltig bedömning

Utefter den informationen du givit mig och utefter den information jag presenterat för dig gör jag bedömningen att det är sannolikt att ett återkallande av xxx körkort kan göras även om xxx inte körde vid detta tillfället, med utgångspunkt i xxx tidigare brott. Det är upp till transportstyrelsen att bedöma om xxx anses vara olämplig som förare i allmänhet.

Hoppas du fick svar på din fråga! Tveka inte att höra av dig igen om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare