Kan ett köp av fast egendom bli ogiltigt om lagfart inte söks?

hur lång tid gäller ett skriftligt avtal om köp av fast egendom utan inskrivning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga gäller köp av fast egendom, jordabalken är därför tillämplig.

Den som förvärvar fast egendom är skyldig att söka lagfart inom tre månader från då överlåtelseavtalet upprättades (20 kap. 1 § och 2 § första stycket jordabalken). Om köparen inte söker lagfart inom tre månader får inskrivningsmyndigheten (Lantmäteriet) besluta om vitesföreläggande för att få köparen att ansöka om lagfart (20 kap. 3 § jordabalken). Vitet fungerar här som ett påtryckningsmedel.

Överlåtelseavtalet blir dock inte ogiltigt om köparen avstår från att söka lagfart i tid. Men det kan bli dyrt att behöva betala dessa viten, att söka lagfart är därför att rekommendera.

Det finns också en rad andra fördelar med att ansöka om lagfart, bland annat skyddas köparen mot att säljaren på nytt säljer fastigheten (dubbelöverlåtelse). Om den första köparen inte ansöker om lagfart, men en senare köpare däremot gör så, har den senare köparen nämligen rätt till fastigheten (17 kap. 1 § jordabalken). En civilrättslig ägare som inte är lagfaren ägare kan inte heller ansöka om inteckningar i fastigheten och kan därför inte få ut nya pantbrev (22 kap. 1 § och 2 § jordabalken).

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare