Kan ett gåvobrev ses som förskott på arv?

Jag och min bror står som arvtagare i testamente efter vår farbror. Han har inga barn, syskon eller andra arvingar. Min bror har nu fått ett gåvobrev på vår farbrors lägenhet. Värde ca 7-9 miljoner kronor. Betyder det att jag inte har någon möjlighet att erhålla ekonomisk kompensation överhuvudtaget?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsordningen är som sådan att den avlidnes barn ärver först, så kallade bröstarvingar (2 kap. 1 § ärvdabalken). Bröstarvingarna har rätt till sin laglott. Laglotten utgör hälften av den arvslott som bröstarvingen har rätt till (7 kap. 1 § ärvdabalken). Arvslotten är den andel av arvet som arvingen ska få. Till exempel om A har två barn, har dessa två barn rätt till 50% vardera, detta utgör således deras arvslott. Laglotten blir därmed 25% vardera. Skulle arvlåtaren, din farbror i detta fall, testamentera bort allt, har hans bröstarvingar fortfarande rätt till sin laglott och kan därmed jämka testamentet (7 kap. 3 § ärvdabalken). Detta gäller dock bara bröstarvingar, vilket du och din bror inte är till er farbror. Detta betyder att din farbror kan välja att testamentera bort mer till din bror än dig och så vidare.

Jag tolkar din fråga som att din bror fått gåvobrevet av er farbror innan han avlidit. Din farbror har givetvis rätt att ge vad han vill i gåva till din bror. Däremot har du fortfarande rätt till det testamentet anger. Hade ni varit din farbrors bröstarvingar hade det sett annorlunda ut. Detta hade då ansetts som förskott på arv (6 kap. 1 § ärvdabalken). Avräkning skulle således göras på arvet för den del som din bror fått. Men eftersom ni nu inte är bröstarvingar så har det ingen betydelse att din bror fått detta i gåva. Huvudregeln är sådan att när det gäller andra arvingar, som till exempel ärver genom testamente, ska det inte anses som förskott på arv. Du har som sagt ändå rätt till vad testamentet anger. Testamentet ska alltså tolkas så det överensstämmer med din farbrors vilja (11 kap. 1 § ärvdabalken).

Sammanfattningsvis har du rätt till vad testamentet anger. Eftersom ni inte är bröstarvingar anses gåvan till din bror inte vara förskott på arv, och du har därför inte rätt till någon ekonomisk kompensation för detta.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Isabelle EngströmRådgivare