Kan ett beslut enligt 4 kap. 2 § socialtjänstlagen överklagas?

Hur överklagar jag ett beslut om hemvårdsbidrag enligt sol 4 kap 2 om jag anser att nivån 1--5 är felaktigt bedömd? Detta har jag fått till mig om jag skulle överklaga till Förvaltningsrätten ( som jag tolkar mer hanterar Hur man har fattat beslutet) För er kännedom om du önskar att överklaga beslutet kan förvaltningsrätten vid en sådan laglighetsprövning bara pröva om det överklagade beslutet är olagligt eller inte har kommit till på lagligt sätt enligt bestämmelserna i 13 kap. 8 § första stycket kommunallagen. Ett överklagat beslut ska då endast upphävas, om klaganden har kunnat visa att beslutet inte har kommit till på lagligt sätt, beslutet rör något som inte är en angelägenhet för kommunen eller regionen, det organ som har fattat beslutet inte har haft rätt att göra det, eller beslutet annars strider mot lag eller annan författning. Förvaltningsrätten kan därmed inte pröva det överklagade beslutets lämplighet och kan inte heller sätta något annat beslut i det överklagade beslutets ställe. Omständigheter som inte hänför sig till någon av de fyra prövningsgrunderna kan inte beaktas vid förvaltningsrättens prövning. Det är den klagande som ska visa att beslutet är olagligt enligt någon av grunderna i 13 kap. 8 § första stycket kommunallagen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är socialtjänstlagen (SoL) och kommunallagen (KL).

Det korta svaret på din faktiska (och enda) fråga lyder att du inte kan överklaga aktuellt beslut i så måtto att det skulle kunna ändras. Du kan endast, precis i enlighet med den information som du redan har fått, få beslutets laglighet kontrollerat av domstol, en förvaltningsrätt som första instans, och då genom en s.k. laglighetsprövning (tidigare benämnt kommunalbesvär).

Anledningen till detta står att finna i 16 kap. 3 § 1 st. SoL vari de beslut som är överklagbara finns angivna, vilket för övrigt sker genom ett s.k. förvaltningsrättsligt överklagande (tidigare benämnt förvaltningsbesvär). Dock finns inte 4 kap. 2 § SoL upptaget i den förstnämnda bestämmelsen varför sådana beslut inte går att hänskjuta till domstol genom ett förvaltningsrättsligt överklagande. Däremot kan i stort sett alla beslut inom en kommun bli föremål för den ovan nämnda laglighetsprövningen. Följande kan anföras.

Enligt 13 kap. 1 § 1 st. KL gäller att varje medlem av en kommun har rätt att få lagligheten av kommunens beslut prövade genom att överklaga beslutet till förvaltningsrätten (dvs. via en laglighetsprövning). Medlem är den som är folkbokförd i kommunen, äger fast egendom i kommunen eller ska betala kommunalskatt där. Endast beslut av en nämnd som är av rent förberedande eller rent verkställande art undantas, jfr 13 kap. 2 § 2 p. KL. Domstolens prövningsgrunder följer av 13 kap. 8 § 1 st. KL och däri sägs att ett överklagat beslut ska upphävas, om 1. det inte har kommit till på lagligt sätt, 2. beslutet rör något som inte är en angelägenhet för kommunen eller regionen, 3. det organ som har fattat beslutet inte har haft rätt att göra det, eller 4. beslutet annars strider mot lag eller annan författning. Ovanstående innebär att det vid en laglighetsprövning är fråga om en ren kassationsprövning (kassation = makulering), alltså att domstolen endast kan undanröja (upphäva) det överklagade beslutet, men inte ändra eller ersätta det med ett nytt beslut.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.seoch du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare