FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/10/2021

Kan ett avtal sägas upp utan vidare?

Vi har ett fodervärdsavtal på 3 år på en häst. Ägaren vill nu utan vettiga grunder ta hem hästen omgående. Vi har inte misskött eller brutit mot avtalet utan hon anser plötsligt att min son är för ung att rida ponnyn efter 1år som fodervärd (han är 14) kan hon avbryta avtalet ?! Vi är förtvivlade

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår det som att ni har ingått ett avtal med en hästägare om att ni ska vara fodervärd under 3 år, men att hästägaren efter avtalets ingående har ångrat sig.

Tillämplig lag

Då det gäller ett avtal mellan er och hästägaren är avtalslagen (AvtL) tillämplig. Enligt 1 kap. 1 § AvtL är ett avtal bindande efter att det har ingåtts.

För att "avbryta ett avtal" efter ingående krävs det att det finns en klausul inskrivet i avtalet som tillåter detta. Om detta inte finns går det även att göra ett avtal ogiltigt om någon av kraven i 28 §-36 § AvtL uppfylls. I detta fall skulle eventuellt 36 § AvtL kunna uppfyllas om hästägaren exempel kan argumentera för att hon/han inte visste om sonens ålder, eller om det finns någon annan omständighet som talar för att avtalet är oskäligt.

Tyvärr går det inte att ge ett direkt svar på frågan. För att detta ska vara möjligt krävs det lite mer information kring avtalet och dess ingående. Sammanfattningsvis har hästägaren med största sannolikhet inte tillåtelse att säga upp avtalet utan en ogiltighetsgrund.

Hoppas du fick vägledning i frågan,

Med vänlig hälsning

Anna von FircksRådgivare