Kan ett arvskifte bli ogiltigt om det på efterhand visar sig att ett av barnen inte var den avlidnes bröstarvinge?

Hej Jag har en fråga som handlar om att vi är tre barn som har ärvt min pappa. Vi ärvde en tredjedel var. Min mamma och pappa skilde sig för snart 13 år sedan. Det har nu visat sig att min ena syster inte är min pappas barn. Det var helt okänt för mig. Min fråga är då kan systern behålla det arv som hon har fått efter min pappa trotts att det inte är hennes pappa? Eller kan vi kräva tillbaka hela eller delar av arvet ?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Faderskapspresumtion när barn föds innanför äktenskap

När ett barn födds innanför ett äktenskap föreligger en presumtion till att maken är far till barnet (1 kap. 1 § föräldrabalk). Samma sak gäller om det skulle vara så att maken i giftermålet skulle ha avlidit men att det fortfarande är rimlig att han skulle kunna vara pappan till barnet. Om det istället skulle vara så att barnet föddes utanför äktenskapet så behöver faderskapet bekräftas genom ett godkännande av modern och socialnämnden (1 kap. 4 § föräldrabalk). Det senare alternativet gäller bara om det inte framgår att modern har haft samlag med flera personer som rimligtvis kan vara barnets pappa, i sådana fall krävs istället ett DNA test.

Din syster har rätt att behålla arvet

Jag antar att faderskapet i detta fall har presumerats genom äktenskap, i och med att dina föräldrar hade sen tidigare varit gifta. I sådana fall finns det en möjlighet att din syster har rätt till arvet även fast hon egentligen inte är dotter till din pappa. Detta framgår av ett avgörande från Högsta domstolen (Härefter HD), vilket du kan läsa mer om (här). I det här fallet kom HD fram till att faderskapspresumtion innanför äktenskap skulle tappa sitt värde om ett arvskifte kunde bli ogiltigt genom en prövning på efterhand av faderskapet. Dessutom så skulle det leda till ett osäkert rättsläge där många arvskiften kunde bli ogiltiga genom en ny prövning av faderskapet. Det här gäller dock bara om det visar sig i efterhand att ett av barnen inte är arvinge till den avliden. Skulle det vara så att det fanns en dom innan arvskiftet som visar på att din syster inte var din pappas barn så ska hennes del av arvet gå tillbaka och delas lika mellan dig och ditt andra syskon.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare