Kan ett arvsavstående ske efter att arvlåtaren gått bort?

Min mamma har gått bort nyligen. Jag skulle vilja avstå min arvslott till förmån för mina barn. Är det möjligt att skriva papper på detta när min mamma redan har gått bort?

Tack för er hjälp.

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Viktigt vid sådana här situationer är att skilja på arvsavsägelse och arvsavstående. Arvsavsägelser är reglerat i 17 kap. ärvdabalken medan frågor om arvsavståenden inte finns reglerat i lag.

En arvsavsägelse ska ske medan arvlåtaren fortfarande är vid liv och gäller även mot personens avkomlingar (se vidare 17 kap. 2 § ärvdabalken). Ett arvsavstående, vilket är vad du frågar om, sker däremot endast när arvlåtaren redan är död. Du klipper inte heller vid ett arvsavstående bort dina avkomlingars istadarätt. Här blir svaret således att ja, det är möjligt för dig att avstå från ditt arv även om din mamma redan har gått bort.

Ett arvsavstående kan göras ända fram till dess att arvskifte sker och kan avse hela eller delar av arvslotten. Vid ett arvsavstående från din sida kommer dina legala arvingar enligt den legala arvsordningen i 2 kap. ärvdabalken att träda in i ditt ställe. Dessa kommer i ditt fall passande nog att vara dina barn.

Ett arvsavstående ska göras skriftligt och skrivas under av dig. Det ska göras av dig i samband med bouppteckningen och bifogas till bouppteckningsregistreringen.

Om du skulle vilja ha hjälp av någon av våra verksamma jurister med att utforma arvsavståendet kan du boka det här.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare