Kan ersättning krävas för dålig flyttstädning?

Hej. Jag hyr ut min bostadsrätt i andra hand. Nu ska lägenheten säljas och jag oroar mig för att mina hyresgäster inte ska flyttstäda ordentligt då dem krånglat med en hel del andra saker. Det står i kontraktet vi skrev att lägenheten ska städas vid utflyttning, Har jag rättslig grund för att fakturera dem om jag behöver ta in ett städbolag om det inte är ordentligt städat?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Flyttstädning är inte något som regleras i lag, utan något som hyresvärden och hyresgästen får avtala om. Det krävs att man har avtalat om flyttstädning för att hyresvärden ska kunna kräva ersättning från hyresgästen för utebliven eller illa gjord städning. Om det inte är reglerat i hyresavtalet kan man inte på någon rättslig grund kräva ersättning av hyresgästen.

I ditt fall har ni avtalat om flyttstädning och då gäller det, eftersom att huvudregeln är att avtal ska hållas. Alltså kan du kräva ersättning av dina hyresgäster för utebliven eller illa gjord städning.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare