Kan enskilda medborgare förändra lagar?

Hej

Hur kan man försöka förändra en LSS ( lag om särskild stöd) lag?

Förälder och Godman till en kille med Downs syndrom

Tack

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Hur förändras lagar?

Lagar stiftas av riksdagen som är Sveriges högsta beslutsfattande organ och reglerna kring detta regleras främst i regeringsformen (RF). För att en lag ska röstas igenom av riksdagen krävs att minst hälften av riksdagens ledamöter som avlägger röst, röstar för förslaget (4 kap. 7 § RF). Förslag om ändring eller förslag till ny lag kan lämnas av regeringen eller enskilda riksdagsledamöter (4 kap. 4 § RF). Förslag som lämnas av regeringen kallas propositioner och förslag från riksdagsledamöter kallas motioner. Som enskild medborgare kan du inte lämna varken motioner eller propositioner. Vill du förändra en lag så råder jag dig därför att du vänder dig till en lokal riksdagsledamot som har möjlighet att lämna in en motion som då kan leda till en eventuell lagändring av LSS.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare