FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/10/2018

Kan enskild egendom upptas i bodelningen?

Jag äger två fastigheter som enskild egendom - är gift. Lånen står på oss bägge men det är min man som betalar. Kan detta bli ett problem vid en bodelning? Min man har två barn sedan tidigare, vi har tre barn gemensamt. Vi har testamente där särkullsbarnen ska få ut sin arvslott.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att ni har skrivit ett äktenskapsförord eller att du har ärvt fastigheterna med villkoret att de ska vara enskild egendom.

Vid fastighetsköp är det den person som står på köpeavtalet som tillskrivs äganderätten. Det är alltså du som är ägare till fastigheterna, oavsett vem det är som har betalat. I praxis har emellertid en princip om "dold samäganderätt" utvecklats som innebär att den make (eller sambo) som inte står med på köpeavtalet ändå blir samägare till fastigheten, trots att vederbörande alltså inte står med på köpeavtalet. Denna princip/regel

innebär att makarna presumeras vara samägare till en fastighet om fastigheten förvärvats för gemensamt bruk och den make som inte står med på köpeavtalet har lämnat någon form av ekonomiskt bidrag till köpet

Det är dock inte relevant för bodelningen huruvida det föreligger dold samäganderätt eller inte. Om fastigheterna är din enskilda egendom genom giltigt äktenskapsförord eller testamente kommer de att ses som enskild egendom vid bodelningen och således undantas. Dina fastigheter kommer alltså inte att tas upp i bodelningen.

Hoppas att du fick din fråga besvarad och tveka inte att höra av dig om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare