FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/11/2018

Kan ens make sälja huset man har som gemensam bostad?

Hej!

Min snart före detta man påstår att han kan sälja sin del av vårt gemensamma hus (vi äger 50% var) till vem han vill för vilket pris han vill utan att jag har något att säga till om i detta.

Vi har köpt huset tillsammans och har bott i det i snart 10 år. Vi har heller ingenting skrivet om vad som skall hända med huset vid eventuell seperation/ skilsmässa.

Stämmer verkligen detta?

Han pratar också i termer som att han är den som har störst rätt till huset då han tjänar mer än jag och tar för givet att jag skall flytta ut. Det har inte ens funnits en diskussion om att jag skall bo kvar.

Jag hade två barn när vi träffades och vi har två barn gemensamt. Han har inte adopterat de äldsta utan han är juridiskt bara pappa till de yngsta. Har inte jag också rätt till huset vid en bodelning?

Mvh Carin

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du hör av dig till Lawline. Vi hoppas att vi kan hjälpa dig på bästa möjliga sätt.

Jag kommer att behandla din fråga i två delar. Först kommer jag att prata om problematiken kring att din man säger att han kan sälja huset, trots att ni samäger det. Sedan kommer jag att gå in och övergripande förklara vad som gäller vid en framtida bodelning.

Samäganderätt i huset

I och med att ni har köpt huset tillsammans och äger lika mycket innebär det att ni äger huset med samäganderätt, lagen om samäganderätt 1 §. När man äger något ihop med någon annan måste alla parter (du och din man i detta fall) vara överens om vad man ska göra med det samägda objektet, lagen om samäganderätt 2 §. Din man kan alltså absolut inte sälja hela fastigheten utan din tillåtelse. Sådana aktioner är endast tillåtna ifall det är mycket bråttom och en åtgärd inte kan vänta vilket inte verkar vara fallet här överhuvudtaget.

Skillnad på samäganderätt när man är gift

Det är dock skillnad mellan att förfoga över hela fastigheten och att förfoga över sin andel. I vanliga fall får alltså varje ägare sälja sin andel till vem hen vill och till vilket pris. Det är dock skillnad när de gemensamma ägarna är gifta som du och din man är. I och med att du och din man äger fastigheten ihop är det giftorättsgods, Äktenskapsbalken (ÄktB) 7:1. När det rör sig om giftorättsgods som är fast egendom, alltså hus, får inte makar sälja sin andel i den gemensamma bostaden överhuvudtaget, ÄktB 7:5 1 st p.1. Det är alltså omöjligt för din man att sälja er gemensamma bostad medan ni är gifta.

Jag tog upp exemplet med lagen om samäganderätt för att du skulle förstå hur det är när man till exempel samäger en fastighet ihop med ett syskon. Det är säkert de bestämmelserna som din man har tagit del av istället för att kolla i äktenskapsbalken vilket är den tillämpliga lagen i detta fall.

Framtida bodelning

Nu har vi alltså slagit fast att din man inte kan sälja sin andel i er gemensamma bostad. Vid en bodelning kommer all er egendom som är giftorättsgods, efter avdrag av skulder, att delas lika, ÄktB 11:3. Det som inte ingår i bodelningen är enskild egendom. Alltså sådant som ni genom äktenskapsförord har bestämt ska vara enskilt samt sådant ni enskilt har fått i arv, gåva eller testamente med förbehåll om att det ska vara enskilt, ÄktB 7:2.

I och med att ni har köpt huset ihop och äger lika stora delar är det som ovan nämnt giftorättsgods och kommer alltså att delas lika vid en bodelning. Detta gäller oavsett vad din man säger.

Vem kommer att få bo kvar?

Efter att bodelning genomförts och ni delat lika på giftorättsgodset kommer ni fortsatt äga hälften av huset. Då har ni flera val. Antingen säljer ni huset och får hälften av köpeskillingen. Eller så bor en kvar och den personen köper därmed ut den andra från sin andel. Det kan ni göra genom att den som köps ut får egendom motsvarade den summan eller kompenseras på annat sätt.

Sammanfattning

Din man kan inte sälja sin andel i huset och han kommer inte att få huset ensam efter att ni eventuellt skiljer er. Du har lagen på din sida och det spelar ingen roll vad din man påstår sig veta i detta fall.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Med vänliga hälsningar,

Marcus LjungbergRådgivare