Kan ens förälder ge bort huset till endast ett syskon?

Min mor har ett landställe i Vallentuna. Jag och min bror har varit där och hjälpt till med tomt mm. Nu när hon blir äldre överlåter hon huset och tomten till min bror. Har jag någon rätt att juridiskt överklaga? Min mor är 76 år.

Har även en syster som ej är tillfrågad

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din mor har fri förfogande över sin egna egendom. Detta innebär att hon har rätt att sälja eller ge bort egendom till vem hon vill. Det faktum att hon överlåter, vilket innebär säljer, byter eller ger bort, sitt hus till sin son går inte att juridiskt överklaga. Om det är hennes fria vilja att göra så är det inte klandervärt.

Det som ni däremot ska veta är att om hon ger bort det (eller säljer till ett förmånligare pris att en viss del är att betrakta som gåva) så finns en presumtion inom arvsrätten att alla gåvor som ges till sina barn är förskott på arv (6 kap 1 § Ärvdabalken).

Detta innebär att när er mor går bort och hennes kvarlåtenskap (den egendom hon lämnar efter sig) ska fördelas lika på er syskon så kommer värdet av huset räknas bort från din brors andel då man anser att han redan tagit del av arvet. Alla gåvor av väsentligt värde från föräldrar till barn (med undantag av födelsedagspresent och liknande) anses vara förskott av arv om gåvogivaren, i detta fall din mamma, inte angett annat.

Sammanfattningsvis: Om din mamma skriver i ett gåvobrev att gåvan inte ska utgöra förskott av arv så är den en laglig gåva från en person till en annan som inte kan överklagas. Om inget skrivs så ses det som förskott av arv och kommer avräknas från din brors andel. Däremot kommer inte han bli återbetalningsskyldig eller liknande om det innebär att du och din syster inte erhåller något arv av samma värde. (6 kap 4 § Ärvdabalken) Enda sättet gåvan går att "kränka", som man säger, d.v.s. ogiltigförklara är om gåvan ges på personens dödsbädd eller är av sådan karaktär att det likställs med ett testamente. På sådant vis kan man hantera det som ett testamente som kränker er laglott och då räknas värdet på gåvan in vid laglottsbestämningen. Däremot gör jag bedömningen av frågan att, i och med att det inte framgår om er mamma är sjuk eller om detta kanske är hennes enda egendom, så finns det inte mycket som talar för att detta är att likställas med ett testamente.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare