FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt02/01/2022

Kan ena vårdnadshavaren flytta med barn utan enighet vid gemensam vårdnad?

Jag och min föredetta man har fyra gemensamma barn tillsammans (4, 7, 9, 11 år) vi bor på i två olika boenden och har delad vårdnad av alla barnen. Vi bor som sagt i samma kommun nu, där barnen går i skolan och har sitt sociala umgänge och aktiviteter. Nu är det så att min ex man vill flytta till en annan kommun, 2 mil bort. Barnens vardag kommer att kompliceras dom veckorna som barnen är där, de två äldsta barnen kommer han att tvinga att åka buss hem från skolan (från deras hemkommun där jag bor och dom går i skolan) även fast dom inte vill åka buss och jag anser att de är för små för det och det blir inte tryggt. Kan han bara välja och flytta och fortsätta att ha delad vårdnad eller vad kan jag göra? Jag vill inte att de ska åka buss, och jag anser att de påverkar barnen och deras sociala umgänge med kompisar, aktiviteter, trygghet och. Vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! På din fråga är föräldrabalken (1949:381) (FB) samt brottsbalken (1962:700) (BrB) tillämpliga.

Huvudregeln vid gemensam vårdnad
Huvudregeln är att vid gemensam vårdnad får en vårdnadshavare inte flytta hur hen vill med barnet eftersom att vårdnadshavarna gemensamt ska bestämma över barnets angelägenheter (6 kap. 13 § FB). Att flytta är ett sådant beslut som är av ingripande betydelse för barnets framtid som rör barnets personliga angelägenheter i enlighet med 6 kap. 11 § FB, och som ska beslutas om gemensamt. Sådana beslut får inte fattas ensamt av endast en vårdnadshavare såvida inte barnets bästa uppenbarligen kräver det (6 kap. 13 § 2 st FB).

Om ni inte kan komma överens
Om två vårdnadshavare inte kan enas i en fråga om flytt är huvudregeln att boendeförhållandena ska bestå, föräldern får alltså inte flytta med barnet. Om en vårdnadshavare flyttar utan enighet kan hen dömas för egenmäktighet med barn, vilket är straffbart (7 kap. 4 § BrB).

Om ni fortfarande inte kommer överens så är mitt råd att kontakta familjerättsbyrån i er kommun eller vända er till tingsrätten. Med det sagt är inte två mil ett väldigt långt avstånd. Det finns inget specifikt avstånd som avgör om det är okej att flytta med barn vid gemensam vårdnad, men om flytten innebär att barnet måste byta skola eller försvårar kontakten med den andra föräldern behöver i regel båda vårdnadshavare godkänna flytten.

Sammanfattning
Sammanfattningsvis kan den andra vårdnadshavaren inte flytta med barnen utan ditt tillstånd om flytten innebär komplikationer för barnet och mellan er vårdnadshavare, och om hen flyttar ändå kan det vara en brottslig handling i form av egenmäktighet med barn. Om frågan skulle gå till tingsrätten är det dock inte säkert att tingsrätten skulle anse att två mil är ett sådant långt avstånd som bidrar med för mycket komplikationer. Mitt råd är att först och främst vända dig till familjerättsbyrån i er kommun om ni inte lyckas komma överens.

Hoppas att allt löser sig för er! Vid ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig på nytt.

Vänligen,

Hanna HaavistoRådgivare