FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt14/06/2018

Kan ena föräldern neka resa med barnen

Hej..

Jag ska resa utomlands med mina två barn på 3 och 5 år.. Kan mamman till barnen neka barnen att resa utomlands och måste jag ha någon typ av intyg på att hon godkänner att dem får resa med tillsammans med mig..

Vi ska vara iväg i 16 dagar och det är ett land i Europa vi ska resa till men som inte är med i EU...

Tack på förhand..

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 6 kap. 11 § FB är det vårdnadshavaren som har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Om två vårdnadshavare har delad vårdnad över barnet, ska vårdnadshavarna enligt 6 kap. 13 § gemensamt ta beslut. Om ni har delad vårdnad över barnet är det därför viktigt att tänka på att en vårdnadshavare får inte ta beslut av ingripande betydelse ensam, utan då krävs att båda kommer överens om det. När barnet bor hos dig har du dock rätt att ensam fatta vissa beslut som ingår i den dagliga omsorgen. Kortare utlandsresor kan hänföras till den dagliga omsorgen, så länge inte kontakten med den andra föräldern inskränks bör det som utgångspunkt vara okej. Handlar det om en kortare semesterresa som inte inskränker barnets rätt till umgänge med den andra föräldern, är det som utgångspunkt okej att åka på en kortare semesterresa utan samtycke från den andra föräldern.

Sammanfattningsvis bör det som utgångspunkt vara okej att du åker på en resa med dina barn och att mamman ej kan förbjuda er. Förutsättningen är att den kortare resan infaller då barnen bor hos dig och att ni har delad vårdnad om barnen. Detta är för att dina barns umgänge med sin mamma inte ska inskränkas på grund av resan. Om resan infaller på en vecka då barnen egentligen skulle bo hos mamman, eller om resan på annat fall infaller så det påverkar barnens umgänge med sin mamma bör du istället försöka komma fram till en överenskommelse med henne.

Jag hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare