FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt25/03/2018

Kan en vårdnadshavare själv bestämma att flytta iväg med barnen?

Hej!

Får min fru flytta 50 mil bort utan att jag vill det? Anledningen till att hon vill flytta är för att hon saknar sin gamla bostadsort och våra barn går på dagis i den staden vi bor i nu! Hon ska flytta till sin sjuka mamma som bor med hennes son som är narkotika försäljare och har inget jobb. Hennes mamma är så pass sjuk att ambulansen hämtar henne då och då och kör in till akuten. Dem bor i en trea och då ska min fru flytta dit med våra två barn som är två år och en på ett år! Jag kommer aldrig kunna få träffa barnen så ofta pga jag jobbar och kan inte bara ta dem hur som helst! Vi har gemensam vårdnad. Jag vill ha dem varannan vecka men det motsätter hon sig! Sen när dem ska flytta till sin mamma så kommer hon sätta sin adress hos en annan person för att hennes mamma går på bidrag och hennes bror. Han är förtids sjukpensionerad utav psykiska problem. Hennes pappa kommer alltid till dem och bråkar om att han vill ha pengar då han är en spel missbrukare! Jag känner en stor oro för barnen. Min fru har fast anställning där vi bor nu och. Jag har bett henne att stanna kvar i samma stad där hon bott i 4 år snart och byggt upp ett nytt liv och jag har hela familjen här. Hennes familj består av mamma pappa och bror medan jag har fem syskon och hela min släkt bor runt omkring. Vad har jag för rättigheter för att ha mina barn i närheten av mig? Jag erbjöd mig att vi flyttar tillsammans till hennes gamla bostads ort eller att jag bor där själv. Men det vill hon inte. hjälp mig!

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Jag förstår att det är en svår situation och jag ska försöka ge dig ett bra svar genom att förklara vad som gäller som huvudregel inom svensk rätt. Det är dock svårt att säga vad som är "rätt" i just er situation eftersom det alltid ser olika ut när det kommer till familjetvister och vårdnaden om barn beroende på just vilka omständigheter som föreligger hos er.

Till att börja med så finns regleras bestämmelserna om barn, föräldraskap och vårdnad av Föräldrabalken (FB).

Eftersom ni båda två är vårdnadshavare så innebär det att ingen av er ensam (som huvudregel) får ta beslut som rör era barn utan att den andre vårdnadshavaren är med på det. Din fru har alltså inte en rätt att ensam fatta beslut om att barnen ska flytta iväg, utan att du är med på det. Huvudregeln är alltså att båda föräldrarna ska vara överens. (6 kap 1-2 § FB).

En viktig princip som kan vara bra att känna till är principen om barnets bästa. (6 kap 2 a § FB). Utgångspunkten när det kommer till saker som vårdnad, boende och umgänge för barnet är alltid vad som är bäst för barnet, vilket inte alltid behöver vara samma sak som vad som är bäst för föräldrarna.

Det är såklart inte alltid en lätt sak att avgöra vad som är "barnets bästa" och ofta har föräldrarna olika synpunkter för vad som är bäst för deras barn.

Som sagt står det i lagen att det är barnets bästa som ska vara avgörande i beslut som gäller vårdnad, boende och umgänge. Vad som faktiskt är "barnet bästa" definieras inte i lagen, utan det kan variera från fall till fall. Det viktiga är att inga andra intressen får gå före barnets intresse. Föräldrarna behöver alltså sätta barnets bästa före sina egna intressen.

Frågan blir då om flytten kan anses vara för barnens bästa eller om det ligger i deras intresse att stanna kvar.

Helst ska ni som föräldrar komma överens om detta själva, vad som är bäst för er och era barn. Men om det inte alls går att nå en överenskommelse så måste ni vända er till en domstol som får avgöra saken om hur vårdnaden ska se ut (6 kap 17 § FB). Domstolen kommer då se till vad som ligger i barnens intresse, om det hade varit äldre barn hade det även gått att ta hänsyn till vad de själva säger att de vill. I första hand kommer rätten försöka få fram en lösning/överenskommelse genom samtal med er innan en faktiskt rättegång behöver ske, men om det inte går så kan domstolen genom en dom bestämma vad som ska gälla. Det blir då ett bindande beslut som ni måste följa.

Utgångspunkten är att det ligger i barnets bästa att få ha kontakt med båda sina föräldrar, men om en av föräldrarna inte visar sig samarbetsvillig och uppenbart vill ha det på ett visst sätt för att tillfredsställa sina egna intressen så kommer domstolen se negativt på detta. (6 kap 15 § 3 st FB).

För att sammanfatta är det bäst om ni som föräldrar tillsammans kan komma överens om hur boende och umgänget ska se ut barnen, vad som är bäst för dem. Om det inte går är nästa steg att gå till domstol och låta rätten avgöra vad som blir bäst, hur boende och umgänge för barnen eventuellt ska se ut. Avslutningsvis vill jag upprepa att din frun alltså inte ensam kan fatta avgörande beslut som rör era barn, eftersom ni är två vårdnadshavare så behöver ni vara överens bägge två.

Baserat på din berättelse/frågeställning, kan det mycket väl ligga i barnens intresse att inte behöva flytta.

Har kan du fler frågor kan du mejla eller ringa till oss på vår telefon 08 533 300 04 på vardagar mellan 10-16.

Hälsningar

Robin UddénRådgivare