Kan en utlänning jag är gift med komma till Sverige?

Hej om jag gifter mig med min tjej som arbetar och bor i kuwait hon är philippines medborgare om vi gifter oss i filipinerna får hon följa med mig hem eller vad behöver Vi göra mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga krävs att jag går igenom vissa punkter. Det gör jag nedan. I slutet sammanfattar jag mitt svar kortfattat.

För att en utlänning ska har rätt att vara i Sverige längre än tre månader krävs ett uppehållstillstånd (2 kap. 5 § utlänningslagen). En make till någon som är bosatt i Sverige ska beviljas uppehållstillstånd (5 kap. 3 § 1 p. utlänningslagen). För det krävs att personen i Sverige kan försörja sig själv samt maken och har en bostad av tillräcklig standard och kvalitet för båda (9 § lag om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige). För att få resa in i Sverige måste maken även ha ett giltigt pass (2 kap. 1 § utlänningslagen).

Migrationsverket har bra information på sin hemsida, där du kan läsa på mer. Jag har dock nedan sammanfattat det du behöver veta. Som sagt har en make till någon som är bosatt i Sverige rätt till uppehållstillstånd om personen i Sverige kan försörja dem båda och har en bostad åt dem båda. Om dessa två krav kan sägas följande:

Kravet på försörjning

Med det menas att personen i Sverige antingen har en inkomst eller förmögenhet som gör det möjligt för båda att leva. Hur mycket det måste vara för att personen ska uppfylla försörjningskravet beror på hur stor familjen är och hur hög boendekostnaden är. Inkomsten eller förmögenheten måste, efter avdragen boendekostnad, motsvara ett så kallat normalbelopp. Det betyder att personen efter att bostaden är betalad varje månad ska ha pengar som räcker till bland annat mat, kläder, hygien, telefon, hushållsel, försäkringar och andra mindre utgifter för tillfälliga behov.

Normalbeloppet för 2019 är 8 133 kr.

Kravet på bostad

Bostaden ska vara av tillräcklig storlek och standard för familjen att bo i. För två vuxna utan barn är en bostad tillräckligt stor om den har kök eller kokvrå och minst ett rum. Om barn ska bo i bostaden måste det finnas fler rum. Två barn kan dela sovrum.

Det går bra att hyra bostaden i andra hand, men uthyrningen måste vara godkänd av hyresvärd, bostadsrättsförening eller hyresnämnd. Att vara inneboende hos någon annan eller bo hemma hos sina föräldrar räknas inte som att ha en godtagbar bostad.

Ni ska kunna använda bostaden från det att dina make och eventuella familjemedlemmar kommer till Sverige.

När och hur ska man ansöka om uppehållstillstånd

Uppehållstillståndet ska man ansöka om och få innan inresan i Sverige (5 kap. 18 § utlänningslagen). Det är Migrationsverket som utfärdar uppehållstillstånd (5 kap. 20 § utlänningslagen).

Uppehållstillstånd ansöker man smidigast om via internet. Maken behöver då personen i Sveriges adress, telefonnummer,e-postadress och svenska personnummer när han eller hon fyller i sin ansökan. Med hjälp av personnumret kontrollerar Migrationsverket om personen i Sverige uppfyller kraven för att maken ska få komma hit.

Personen i Sverige kan göra ansökan på internet åt maken. Då krävs det att personen har en fullmakt från maken som ger rätt att ansöka om uppehållstillstånd för honom eller henne. Maken kan lämna in fullmakten på ambassaden eller generalkonsulat.

Här är länken för ansökan: https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/Sa-ansoker-du.html

Sammanfattningsvis betyder det här att din fru behöver ett uppehållstillstånd för att få följa med dig hem. Det kan hon få om du har en inkomst eller förmögenhet som är minst 8 133 kr per månad. Din fru behöver också ha ett pass och ansöka om uppehållstillståndet och få det beviljat innan hon kommer till Sverige. Din bostad behöver också kunna inrymma er båda.

Vad ni behöver göra är alltså att ansöka om uppehållstillstånd innan hon kommer till Sverige. Det görs enklast på internet men kan också göras på Sveriges ambassad eller generalkonsulat.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen med en ny!

Vänligen,

David Naud BjörklundRådgivare