FrågaFAMILJERÄTTFaderskap04/10/2018

Kan en tänkbar pappa till ett barn kräva faderskapstest?

Hejsan, Kan min flickväns ex pojkvän kräva ett faderskap test för att få reda på om han är pappan till barnet eller inte?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om det här hittar du i Föräldrabalken (FB).

Vem har rätt att kräva att faderskapstest genomförs?
För att ett faderskapstest ska kunna framtvingas krävs det att talan om fastställande av faderskap förs i domstol. En sådan talan kan endast föras av barnet, alternativt av modern eller socialnämnden i barnets ställe (3 kap. 5 § FB). Postitiv faderskapstalan från faderns sida tillämpas inte i Sverige och din flickväns ex har alltså ingen möjlighet att på egen hand framtvinga ett faderskapstest.

Under vilka omständigheter ska ett faderskapstest genomföras?
Din flickväns ex kan dock ha en indirekt möjlighet att få till stånd ett faderskapstest. Socialnämnden har nämligen en skyldighet att utreda vem som är barnets far om det råder oklarhet om detta (2 kap. 1 § FB). Skulle socialnämnden således bedöma att det är oklart vem som är pappa till barnet, t.ex. för att din flickväns ex vänder sig dit och hävdar det, kan de komma att begära att faderskapstester genomförs. Bara för att din flickväns ex hävdar detta är det dock inte säkert att socialnämnden bedömer det som tillräckligt osäkert vem som är far till barnet att en utredning inleds.

Barnets bästa ligger till grund för om en utredning ska initieras eller inte. I dessa frågor är det alltså barnets rätt till en fader, och inte tvärtom, som i huvudsak beaktas.

Ta gärna kontakt med oss här om du skulle vilja ha mer rådgivning i frågan per telefon, eller om du skulle ha fler frågor.

Hoppas att det här var till hjälp!

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare