Kan en svensk medborgare gifta sig utomlands?

Hej

Jag är svensk medborgare vill gifta mig i Schweiz min pojkvän bor i Schweiz . Han är utlänska medborgare.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet

Jag tolkar frågan som att du vill veta om det är möjligt att gifta sig i Schweiz, när man är svensk medborgare.

Det framgår inte av frågan huruvida ni vill gifta er inför en svensk myndighet i utlandet eller inför en utländsk myndighet samt om det ska vara en borgerlig eller kyrklig vigsel. Därför kommer jag att svara mer allmänt på din fråga.

Det är möjligt att gifta sig utomlands

Det är möjligt att gifta sig utomlands.

När ni vet mer om hur ni vill gifta er, kan det vara bra att ta direkt kontakt och fråga vilka dokument som behövs. Du kan behöva intyg om hindersprövningen och vigselintyg från Skatteverket.

Tänk på att du i vissa fall måste visa ett intyg för Skatteverket om att vigseln har ägt rum och sen ska Skatteverket bedöma om vigseln är giltig i Sverige.

Jag rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00.

Vänligen,

Geske Lovmand HvidRådgivare