Kan en student få försörjningsstöd under sommaruppehållet?

Hej jag studerar på universitetet och tar csn-lån men eftersom att man inte studerar mellan juni och början av september så får jag då inga pengar, finns det möjlighet att få socialbidrag då ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om försörjningsstöd finner du i socialtjänstlagen (SoL).

Av 4 kap. 1 § första stycket SoL följer att den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få de tillgodosedda på annat sett har rätt till bistånd för försörjning. Detta innebär att det krävs att du inte har någon tillräcklig inkomst för att försörja dig själv eller några sparade pengar som du kan ta av för att du ska kunna ha rätt till försörjningsstöd. Det krävs även att du inte bor med någon annan som kan försörja dig för att du ska kunna få försörjningsstöd.

Den som inte kan försörja sig, men som kan arbeta ska stå till arbetsmarknadens förfogande för att ha rätt till försörjningsstöd (4 kap. 1 § andra stycket SoL). Som student är det tänkt att man ska klara sig på CSN under tiden man studerar och sommarjobb under sommaruppehållen. Söker du sommarjobb i god tid, men inte får något så kan du ha rätt till försörjningsstöd. Det krävs då också att du ska vara anmäld på Arbetsförmedlingen och aktivt fortsätta försöka få ett jobb.

Sammanfattningsvis

Du kan ha rätt till försörjningsstöd under sommaruppehållet, men det krävs då att du först försöker få ett sommarjobb och att du inte på något annat sätt kan försörja dig. Du kan alltså inte få försörjningsstöd om du har pengar på ett sparkonto eller om du inte har brytt dig om att söka sommarjobb.

Vänliga hälsningar,

Hanna UllerholtRådgivare