Kan en son ta över sin mammas hyresrätt?

Hej

jag har en fråga jag är Sonen av min mamma som har ett första hands kontrakt jag ville ta över det kontraktet då hon har fått ett nytt lägenhets erbjudande från samma kommun dock jag sitter i kronofogden och har Skuld saldo dock jag har lön som täcker hyran tre gånger mer än vad hyran kostar finns det lagstöd som kan hälpa mig ta över lägenheten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga.

En son har rätt att ta över sin mammas hyresrätt

En hyresgäst som inte tänker använda sin bostadslägenhet har rätt att överlåta lägenheten till en närstående som varaktigt sammanbor med hyresgästen, om hyresnämnden lämnar tillstånd till detta. Hyresnämnden ska lämna tillstånd till detta om hyresvärden skäligen kan nöja sig med förändringen. Överlåtelsen kan dock förenas med villkor. Detta framgår av 12 kap. 24 § jordabalken.

Som närstående räknas föräldrar och barn. Det är dock hyresgästen, alltså här din mamma, som måste bevisa att ni har sammanbott under en varaktig tid. Hyresnämnden brukar i vanliga fall godta att ett barn har bott med sin förälder, om inte omständigheterna gör att uppgifterna verkar vara mindre trovärdiga. Om du har sammanbott med din mamma i tre år eller mer brukar hyresnämnden se detta som att sammanboendet har varit varaktigt, även om det inte finns några övriga omständigheter som talar för att sammanboendet varit varaktigt. I vissa fall kan även en kortare period än tre år accepteras, exempelvis om sammanboendet fick ett tillfälligt avbrott, men då krävs särskilda skäl. För att dessa skäl ska accepteras måste du haft en liten möjlighet att påverka anledningen till sammanboendet avbröts.

Dina personliga kvalifikationer bedöms av hyresnämnden

Hyresvärden måste även kunna nöja sig med förändringen. För att hyresvärden ska kunna nöja sig med dig som hyresgäst måste dina personliga kvalifikationer beaktas. Faktumet att du har ett skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten kan innebära att hyresvärden inte behöver godta dig som hyresgäst. Om ditt skuldsaldo däremot är lågt i förhållande till månadshyran och din eventuella inkomst, kan dock hyresvärden ändå behöva acceptera dig som hyresgäst.

Vänliga hälsningar,

Aras TofekRådgivare