FrågaFAMILJERÄTTGod man28/01/2019

Kan en son se till att förvaltaren av föräldern entledigas?

Varför använder man Föräldrabalken till vuxna handikappade med vuxen intelligens? En 40 årig förlamad kvinna som inte kan prata bara blinka ja eller nej kan väl inte lyda under Föräldrabalken. Hon har en godman som är ond. Denna vill mot sin Huvudmans vilja flytta henne till institutionsboende, fast kvinnan vill bo kvar med sin assistans i sitt sköna rymliga hem som har plats för alla stora terapiapparater. Till saken hör kanske också att kvinnan har nästan 2 miljoner i bank. Har vuxne sonen inte rätt att stoppa denna illegala ev förflyttning. Den sker inte av omtanke om kvinnans bästa, utan mer som en personlig vendetta mot kvinnans mor som kämpat och tagit hand om allt, inklusive kommit på flera assistenter genom åren som skadat kvinnan.

Lawline svarar

Hejsan!

Föräldrabalken
Namnet på lagen är irrelevant när det gäller vad lagen reglerar. Föräldrabalken reglerar förmyndarskap, förvaltarskap, vårdnad och andra viktiga samhällsfrågor vilket även omfattas av förvaltning av de som inte är förmögna för att kunna ta hand som sina egna angelägenheter, därmed regleras förvaltarskap även i föräldrabalken.

Vad kan göras?
Hennes vuxna son kan absolut se till att få denna fråga blir prövad. Enligt 11kap 21§ kan han få överförmyndaren att få detta beslut prövad. Överförmyndaren (det är en verksamhet) kan kallas olika beroende på vilken kommun ni bor i men det ska finnas en överförmyndarnämnd eller dylikt som har hand om dessa frågor. Överförmyndaren ska därefter avgöra förvaltarens lämplighet och om ni kan bevisa eller göra det sannolikt att detta beslutet är dåligt för henne (eller eventuellt att han/hon har en vendetta) så kan det resultera i att beslutet blir tillbakadraget eller att en annan förvaltare får uppdraget.

Sök på överförmyndare .. (och kommunen ni bor i), på Google och ni ska kunna få kontakt med dem direkt.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare