Kan en servett vara skyddad av upphovsrätten?

Hej!

Jag undrar hur man vet om en servett är skyddad enligt upphovsrättslagen/copyright? Om jag köper en servett med en bild på får jag använda den som jag vill att t.ex klistra på en möbel som jag sedan säljer i mitt företag?

Är citat och ordspråk fritt att använda som man vill eller det kan också vara skyddat?

Tack på förhand,

Jessica

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Att veta om ett verk är skyddat av upphovsrätt eller inte kan vara rätt knepigt. Det beror på att det inte finns någon databas där man enkelt kan kolla upp hur det ligger till (så som det finns med t.ex. patent). Om ett verk är någorlunda originellt kan man anta att det skyddas av upphovsrätten (de flesta konstverk, böcker, fotografier etc.). Om det rör sig om en enfärgad servett eller en mycket enkel design är det dock tvivelaktigt om något skydd finns.

Om vi antar att motivet på servetten skyddas av upphovsrättslagen är nästa fråga hur du får använda servetten. Huvudregeln är att det är upphovsmannen som har ensamrätt vad gäller att sprida sitt verk, dvs t.ex. sälja servetter med motivet på. Dock finns ett undantag som ska göra det möjligt med andrahandsförsäljning och det kallas konsumtion av upphovsrätten. Enligt 19 § Upphovsrättslagen får du sprida vidare ett exemplar av ett verk om upphovsmannen har tillåtit att exemplaret satts på marknaden inom EES (EU+Island, Liechtenstein och Norge). Det kan du anta om du hittar servetten i en vanlig butik i t.ex. Sverige.

I det här fallet innebär det att om servetten har sålts inom EES-området med samtycke från upphovsmannen så har du rätt att sälja den vidare. Rätten till vidareförsäljning gäller endast exemplaret och inte verket i sig så du får inte göra för stora förändringar. Min bedömning är dock att det går bra att klistra på servetten på en möbel och sälja den.

Ordspråk är ett väldigt vagt begrepp och det går inte att säga något generellt. Om ett ordspråk är originellt och nytt nog att skyddas av upphovsrätten så gäller de vanliga reglerna. Många är dock väldigt gamla och går därför bra att använda. Upphovsrätten gäller till och med 70 år efter upphovsmannens död.

Vad gäller citat så beror även det på om det underliggande verket skyddas av upphovsrätten. Däremot finns ett citat-undantag i upphovsrättslagen som ger mig rätt att citera offentliggjorda verk i enlighet med god sed. Det innebär t.ex. att jag måste ange upphovsmannen. Citeringen är dock tänkt att användas för att lyfta upp eller kritisera sitt egna arbete (som en del av ett tal eller en uppsats) och inte för att enbart höja värdet på en egen produkt. Att därför enbart skriva ett citat på t.ex. en möbel för att förhöja värdet på denna är inte i enlighet med upphovsrättslagen.

Hoppas att du är nöjd med ditt svar. Kommentera gärna om du har fler frågor. Relevant lagtext hittar du https://lagen.nu/1960:729.

Vänliga hälsningar,
Thomas Borgenfalk

Thomas BorgenfalkRådgivare