Kan en servera alkohol under ett öppet event i en galleria?

Hej,

Jag är centrumledare i en galleria med 20 butiker.

Vi ska under en kväll ha tjejkväll och vill börja kvällen med mingel där vi ska ha live musik, småplock och dryck. Min fråga om det är OK att bjuda på bubbel med alkohol en sådan kväll?

Det är ett öppet event där alla är välkomna.

Kvällen ska endast starta så och det är ett begränsat antal som vi serverar till och pågår ca. 17-17:30.

Kan ni hjälpa mig?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna som rör servering av alkoholhaltiga drycker finns att hitta i alkohollagen.

Som huvudregel behöver du ha serveringstillstånd när du serverar alkohol, alkohollagen 8 kap 1 §. Det finns ett undantag från huvudregeln som innebär att serveringstillstånd inte behövs om:

- serveringen avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,
- serveringen sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna, och
- serveringen äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker, alkohollagen 8 kap 1a §.

I och med att det är ett öppet evenemang dit alla är välkomna skulle jag tro att undantaget inte är tillämpligt. Om ni vill bjuda på alkohol bör ni därför ansöka om ett tillfälligt serveringstillstånd som gäller för den aktuella kvällen, alkohollagen 8 kap 2 §. En sådan ansökan görs skriftligen till den kommun som gallerian ligger i, alkohollagen 8 kap 10 §.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare