Kan en sambo som är hyresgäst kräva sin inneboende sambo på halva hyran?

Jag och min sambo ska flytta isär. Jag står på hyreskontraktet för jag bodde här innan vi blev tillsammans. Sen flyttade han in hos mig och vi har betalat halva hyran var. Nu ska vi gå isär och kommer säga upp lägenheten (hyresrätt) Men den här tiden under uppsägningstiden vill han inte betala för. Har han rätt att bara strunta i att betala hyra? Kan jag kräva av honom att han betalar halva hyran under uppsägningstiden? Båda står skrivna på lägenheten men bara jag står på kontraktet. Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej!

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att du själv står på ett hyreskontrakt då du började hyra en hyresrätt redan innan din sambo flyttade in med dig. Under tiden som din sambo har bott hos dig har du fortfarande stått själv på hyreskontraktet, men du och din sambo har betalat halva hyran var. Nu vill din sambo inte betala hyran för uppsägningstiden, och du undrar därför om du kan kräva honom på halva hyran. För att svara på din fråga redogör jag först för regelverket kring hyresrätter och gör sedan en bedömning av din situation.

Endast en hyresgäst är skyldig att betala hyra

Den eller de personer som står på hyreskontraktet är hyresgäster och det är bara hyresgäster som är skyldiga att till hyresvärden uppbära hyra. Detta framgår indirekt av reglerna i 12 kap. Jordabalken. Den som bor och är skriven på en lägenhet men som inte står som hyresgäst på hyreskontraktet, är inte skyldig att betala hyra till hyresvärden. Om flera står på hyreskontraktet ansvarar de solidariskt för att hyran betalas. Om bara en person står på hyreskontraktet, ansvarar bara den personen för att hyran betalas.

Det skulle kunna finnas ett muntligt eller konkludent avtal mellan dig och din sambo

För dig innebär detta att endast du gentemot hyresvärden är skyldig att betala hyra, eftersom det bara är du som står som hyresgäst på hyreskontraktet. Det innebär att din hyresvärd aldrig skulle kunna kräva din sambo på hyra.

Vad som däremot är troligt är att det mellan dig och din sambo finns ett muntligt avtal eller åtminstone ett avtal p.g.a. konkludent handlande. Ett avtal genom konkludent handlande innebär att parter har ingått ett avtal p.g.a. handlande i överensstämmelse med ett avtal trots att formellt avtal aldrig slutits. Om ni muntligt kom överens om att din sambo varje månad ska stå för halva hyran och han sedan också gör det, finns förmodligen en juridiskt bindande överenskommelse mellan er som innebär att ni delar på hyran under tiden som din sambo bor hos dig. Ett avtal kan komma till stånd på många sätt, och ett vanligt sådant är just att två parter muntligt kommer överens om något för att sedan under längre tid företa vissa handlingar utan protest från någon av parterna. Ett muntligt avtal kan vara mycket svårt att bevisa, men ett konkludent avtal kan bevisas genom att ett visst upprepat beteende kan bevisas. Att din sambo har varit konkludent införstådd på att varje månad betala hälften av hyran kan bevisas genom de faktiska betalningar han varje månad har gjort till dig.

2018 befann sig en man i Helsingborg i exakt samma situation som dig och hävdade att det mellan honom och sin ex-sambo hade funnits en muntlig överenskommelse om att hon skulle betala en viss del av hyran till honom. Han stämde henne på 70 000 kr och fick 25 000 kr efter förlikning. Det finns enligt min bedömning en god möjlighet att en domstol skulle anse att det finns en bindande överenskommelse mellan dig och din sambo, och att överenskommelsen också avser den tiden under vilken sambon bor hos dig. Du borde alltså fundera på om du vill stämma din sambo på det beloppet du inte har fått av honom. Som bevisning skulle du isåfall kunna åberopa betalningar som motsvarar halva din hyra som du varje månad har erhållit av din sambo.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Jacob WestinRådgivare